Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 14 november 2017

Att vara ett föredöme för barnen och läsarna

Att vara ett föredöme för barnen och läsarna

De är många, mina fans, och de är i alla åldrar. Några har följt mig sedan min debut för 20 år sedan. De är nu vuxna och har egna barn. Deras barn i sin tur har blivit mina fans. Det här är berättelsen om en av dem.

Lill-Kim är döpt efter mig, eftersom hans mamma Jessica och pappa Hans älskar mina böcker och är stora fans. Lill-Kims tilltalsnamn är Oskar, men jag har alltid kallat honom för Lill-Kim och det tycker han om.

Redan när han var 3 veckor träffade jag honom på bokmässan i Göteborg för första gången. Sedan dess har vi träffats oändligt många gånger, eftersom mamma och pappa ofta kommer till mina föreläsningar och signeringar, självklart är Lill-Kim med.

När Lill-Kim var 3 år grep han tag i Theos Pompeji och sa bestämt "MIN!" Han fick boken och det blev den första boken i Lill-Kims samling.

På bokmässan 2015 kom Lill-Kim och gav mig en bok, med orden: "Nu samlar jag på dina böcker och sätter de i min bokhylla. Jag ska bli författare och har skrivit en bok till dig som du kan sätta i din bokhylla och börja samla på mina böcker."

Den första boken ser du överst på bilden. Den andra boken kommer här:

Eftersom Lill-Kim/Oskar gärna vill skriva autograf till mig har han utformat sitt eget sätt, genom att sätta ihop de textade bokstäverna. Mamma Jessica har skrivit berättelsen, men det är Lill-Kims egna ord.
Det är en spännande berättelse.

Han får mina böcker lästa högt för sig och det märks att han tycker om spänning och fart.






Lägg märke till de noga utvalda stiften som håller ihop boksidorna: Hjärtan!

Lill-Kim är nu sju år och jag har känt honom i hela hans liv. Han har blivit som ett barnbarn till mig. Fast själv kallar han mig för faster efter att en gång på bokmässan ha ställt frågan: "Kim, är du min faster?" När jag tittade på hans mamma ryckte hon på axlarna och lät mig bestämma svaret. "Ja, vi kan säga det!" sa jag. "Bra! För jag tycker så mycket om dig och jag vill att du ska vara min faster!"

Ett barns ovillkorliga kärlek.

Det gäller att inte bara ta sådant här för givet. Det gäller att vårda den ovillkorliga kärleken och vara ett föredöme för barnen och läsarna. Att vårda sitt språk, uppföra sig väl officiellt, men även i andra sammanhang, för man vet aldrig vem som har ögonen på en.

Även mina huvudpersoner ska vara föredömen för läsarna.

Om jag genom mina böcker kan få en liten treåring att bestämma sig för att bli författare och som sjuåring ha skrivit två böcker till mig, då känns det som om jag har gjort ett gott jobb, så här långt! Jag jobbar vidare på att vara ett föredöme.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!