Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 10 december 2017

Själen har inga rynkor av Eva Swedenmark


Själen har inga rynkor av Eva Swedenmark

Jag läser ALLT Eva Swedenmark skriver. Hennes böcker får mig att må bra, le skratta och ibland fälla en tår. Den här boken är inget undantag. En härlig bok om relationer och ensamhet, beskrivet på ett sätt som gör att man blir en del av karaktärernas liv.

När jag läst slut boken kastar jag mig över datorn för att se om det finns någon fortsättning. Det finns det, men den har inte kommit ut ännu. Jag får vänta ytterligare några dagar på att få lyssna på den.

Det här är en bok jag varmt rekommenderar, precis som alla andra av Evas böcker. Den får dig att må bra och skratta mitt i vintermörkret. Önskar dig en fin lässtund.


I Stockholmsstadsdelen Aspudden driver de två pensionerade änkesystrarna Vera och Mimmi sitt drömprojekt: second hand-butiken Syster Yster. Till sin hjälp har de den unga käcka praktikanten Lotten, den buttra men effektiva sömmerskan Margot och transporthjälpen Bosse.

Allt är dock inte frid och fröjd, vilket den nyinflyttade före detta dansaren Petra blir varse. Åttioåriga stamkunden Viola uppträder alltmer virrigt, och yrar om ett "barnbarn" hon måste sörja för. Dessutom stjäl folk skänkta kläder som placerats utanför butiken, och när Petra konfronterar en av förövarna blir hon bryskt omkullknuffad. Men olyckan visar sig vara Petras lycka. De trevliga butiksägarna och Bosse tar hand om henne, och Petra inser snabbt att Syster Yster är välgörande även för kropp och själ. Hon sörjer alltjämt sin make Petrus förtida död och till råga på allt har deras dotter Amanda flyttat till New York. Bosse visar sig dock vara mer än villig att råda bot på Petras ensamhet och melankoli.

Författaren Eva Swedenmark har etablerat sig som en av de främsta inom genren mappie-lit och nu släpper hon en unik serie lustfyllda berättelser där fokus återigen ligger på hur kvinnor 60+ idag lever och förväntas leva sina liv.

"Ingen har allt, alla har något" är en härlig serie kortromaner primärt skrivna för det digitala formatet där "Själen har inga rynkor" är först ut. Vi får följa en brokig skara människor som alla på något sätt kommer i kontakt med secondhand butiken Syster Yster och vars liv förändras i både stort och smått!
 


Den får fyra stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 45 böcker. Foto Bertil Knoester.


3 kommentarer:

  1. Den har jag inte läst, tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Tack Kim! Du läsflitiga, kloka och alltid så generösa författar- och bloggarvän!
    Vad glad jag blir!

    SvaraRadera
  3. Hej Marina

    Gör det! Det känns som om du har läst andra böcker av Eva Swedenmark.

    Kram Kim :-)


    Hej Eva

    Tack så mycket. Älskar dina böcker. Fortsätt skriv! Längtar tills imorgon då nästa del släpps på Storytel...

    Kram Kim <3

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!