Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 7 september 2018

13 tips för en lyckad kappsäcksresa

Bo i kappsäck

Vet du vad ordet Kappsäck betyder? Resväska, koffert, trunk, väska; bo i kappsäck ofta byta logi, hämtat från synonymer.se.

Min intensiva föreläsningshöst har börjat. Då blir det till att leva i kappsäck större delen av veckan.

För att det ska bli uthärdligt gäller det att aldrig riktigt packa upp väskan, då glömmer jag inget.

13 tips för en lyckad kappsäcksresa
1. Alltid ha necessären packad med det allra nödvändigaste: hudkräm, tandborste, tandkräm, hårborste, hårshampo, plåster, liten sax, nagelfil, huvudvärkstabletter etc. Gå igenom necessären när du kommer hem och fyll på inför nästa resa. Se till att ha miniförpackningar av allt/fylla över i mindre förpackningar.
2. Alltid packa upp smutstvätt och finare kläder när man kommer hem.
3. Tvätta direkt man kommer hem, packa ned rena kläder i väskan igen: trosor, bh, sockar, underkjol, strumpbyxor, etc.
4. FÖRLÄNGNINGSSLADD! Oftast finns det inte tillräckligt med uttag på hotellrummet, då gäller det att ha en förlängningssladd med många extra uttag. Den ska vara lång, för det är inte alltid uttagen sitter nära den plats du befinner dig i rummet.
5. Laddare! Till alla elektriska apparater du har med dig.
6. Vattenkokare/te/pulverkaffe. Rekommenderar dig inte att använda hotellets vattenkokare. Jag har hört skräckhistorier om folk som tvättar underkläder/sockar i vattenkokaren... Om det är sant vet jag inte... Det finns minivattenkokare att köpa.
7. Minst en bra bok!
8. Ipad/dator
9. Skrivblock och pennor.
10. Näsdukar.
11. Nål och tråd.
12. Extra skor/Regnkläder.
13. SÄKERHETSNÅLAR!

Tack vare att jag alltid har det viktigaste packat kan jag slänga ned resten i ett litet nafs. Det hjälpte mig den gången jag fick samtal om att min syster hade dött. 10 minuter senare satt jag i bilen för att köra 3,5 timma till mamma och pappa för att lämna dödsbeskedet. Hade inte en aning om hur länge jag skulle vara borta. Men baspackningen fanns där, och med den kommer jag långt. Det blev en hel vecka hos mamma och pappa och allt fanns i packningen. Det gick åt många huvudvärkstabletter och näsdukar.

Nu ligger väskan öppen och gapar efter rena kläder. På söndag bär det av igen. Tvättmaskinen körde många varv igår och idag ska de rena kläderna packas ihop. Material till föreläsningen packas och allt ska förberedas inför en intensiv föreläsningsvecka med skrivarkurser.



På fredag nästa vecka börjar allt om igen.

Hittade du några bra, användbara tips?

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!