Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 30 april 2019

De magiska 50 första sidorna

De magiska 50 första sidorna

Egentligen borde jag skriva De motsträviga 50 första sidorna. För det är oftast så det känns, antingen man läser eller skriver. Det tar ungefär 50 sidor att komma in i handlingen, oavsett om man är författare eller läsare.

Det händer något på de där första sidorna, karaktärer byggs upp, handlingen går framåt och man blir en del av berättelsen, oavsett om man skriver eller läser.

Av erfarenhet vet jag att när jag kommer till sidan 51 händer det något, då blir det verkligen magiskt. Då flödar orden av sig själv. Fingrarna flyger fram över tangenterna och går inte att stoppa. Jag skriver medan jag läser orden som kommer ur mig. Spännande, fängslande, fascinerande, skrämmande. Där och då är jag både författare och läsare, orden kommer som av sig själv.

Just nu befinner jag mig innan den magiska gränsen 50 sidor. Jag kämpar på. Jag vet vad som ska hända, jag har allt klart för mig, men än så länge känns 180 till 200 manusblad oändligt långt borta. I det läget är det så lätt att göra något annat, något roligare. Fast finns det egentligen något roligare än att se hur boksida läggs till boksida?

Jag har läst fakta om en tragisk händelse som utspelade sig på Island på 1600-talet. Boken har funnits inom mig sedan 2017 då min isländska förläggare gav mig i uppdrag att skriva boken. Han planterade idén i mitt motsträviga huvud. Men ju mer jag lärde mig om händelsen, desto mer fascinerad blev jag och orden började komma till liv.

När jag berättade för min illustratör, Mats Minnhagen, på bokmässan 2017, bad han att få göra omslaget direkt, eftersom han blev så inspirerad. Så här blev resultatet:

Just nu är jag där, i den händelsen som omslaget skildrar. Det är grymt, spännande och lite sorgligt att skriva. I det här läget tror jag alltid att jag vet precis hur boken ska vara, sedan händer något när jag kommer till sidan 51. Huvudpersonerna tar över och för handlingen framåt. Det är inte längre jag som bestämmer.

Be mig aldrig skriva en sammanställning om vad som ska hända i boken innan jag har skrivit den, för det blir mest stolpar, eftersom jag aldrig riktigt vet vart det bär hän när ordflödet sätter fart.

En månad har jag på mig, sedan ska boken vara klar. Jag har gjort det förr och är övertygad om att jag klarar det den här gången också. Bara jag kommer över de 50 första motsträviga sidorna. Håll tummarna!

Idag är det Valborgsmässoafton, bara några dagar kvar innan mitt liv tar en ny vändning.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!