Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 5 november 2019

Årets sista skrivarkurs innebar möten med många nya författarämnen

Årets sista skrivarkurs innebar möten med många nya författarämnen

I helgen höll jag årets sista skrivarkurs. En grundkurs. Temat var skräck och det var en passande helg, med regn som smattrade mot rutan och spöklik atmosfär i huset. Så spöklik att en av kursdeltagarna åkte hem innan tolvslaget... Kanske hade vi berättat alltför många spökhistorier under dagen och kvällen?

Färgargården har fått en jättefin ramp till baksidans dörr. Vi invigde den med att ta gruppfotot där för första gången.

"Det har varit en mycket givande kurs. Tempot var lagom. Kim är en underbar person med mycket erfarenhet. Hennes strålande personlighet skapar lugn och att få så mycket på en helg är nästan ofattbart, men hon lyckades uppfylla det galant. Ett jättemysigt boende fylld av mycket inspiration. Jag älskar gamla hus med mycket historia bakom. Kim och hennes man, Jan, erbjuder mycket bra kost. Det finns mat att äta hela tiden. Toppenställe att vara på!" Julia Ejestrand Råsberg

När jag sitter och skriver det här blogginlägget känner jag saknad efter alla de nya författarembryon jag har träffat i helgen. De har skrivit fantastiska berättelser och jag är övertygad om att ni kommer att höra mer om dem i framtiden.

Vi började kursen med att gå en runda runt Togölen. Promenadvägen är i stort sett klar och vi kunde gå torrskodda runt hela sjön. Men tro inte att de fick gå och njuta av naturen. Nej, de hade fått en uppgift som de skulle utföra under promenaden. På mina skrivarkurser jobbas det från det man slår upp ögonen tills de stängs på kvällen.

Här har de stannat upp och diskuterar intrigen i berättelsen.

Att vandra runt sjön är helt underbart, nästan lika magiskt som att vara på Färgargården.

Den här gruppen fick för sig att de skulle gå runt sjön nattetid, för att hitta ännu mer inspiration. Det var ju skräck de skrev. När de väl stod påklädda insåg de att de inte hade någon nyckel. Sedan satt de till mitt i natten och arbetade med sitt skrivande.

Även baksidorna på husen i byn är vackra att titta på.

Du ser hur fin grusväg som ligger runt sjön.

Jag trodde knappt mina ögon när jag såg att videungen hade slagit ut, i november! Ur led är tiden...

Här är vi i andra ändan av sjön, nu har vi gått halvvägs runt.

Även i novembergrått är utsikten runt sjön överväldigande. Undrar hur det kommer att se ut under aprilkursen, eller kurserna i juli?

Färgargården skymtar på andra sidan sjön

Ivriga skyndar skrivkursdeltagarna mot Färgargårdens värme. Det var allt lite ruggigt i småregnet.

Jan, min make och vår hustomte när det är skrivarkurs. Varje måltid kommer han med mat till alla uthungrade skrivkursdeltagare, som äter med god aptit.

Här diskuterar de ivrigt den gemensamma berättelsen medan jag packar ihop och åker hem för att förbereda nästa dags skrivarkurs.

 Karin och Åsa.

"En underbart inspirerande miljö och hur man kan koncentrera intryck på gula lappar. Att vandra i naturen tillsammans och lära sig växa en bit varje dag tillsammans. Att få den stora förmånen och möjligheten med Kim M Kimselius som vår ledstjärna. Att lyssna på det som var och en av oss  behöver koncentrera sig på. Framförallt få bort hindren som blockerar våra skrivflöden och lära oss skriva med den glädje som bor inom oss. Så mycket inspiration att bara hämta och vara i allt som finns i huset med anor. Vi har fått många verktyg som gör oss förberedda att våga ta nästa steg. Stor bonus att både få bo och äta tillsammans. Jan har bjudit oss på så god, näringsrik och vällagad, varierad mat att njuta av. Det var också roligt att få träffa hundarna och gå en promenad på byn." Karin Mattsson-Coll
 
Linnea.

"Jag tycker kursen har varit lärorik och rolig. Folket har varit trevliga, maten god. Jag har lärt mig mycket och har vuxit som person. 10 av 10!" Linnéa Nilsson

Julia och Helen.

"Det har varit ett bra tempo. Mastigt och intensivt, men bra. För mig har det gjort stor skillnad i hur jag ser på mitt eget skrivande. Det finns ett nytt självförtroende. Jag kan faktiskt skriva! Nu har jag fått verktyg att använda när det känns svårt. Roliga och givande övningar. Det har varit så härligt att vara i den här miljön. Man känner historiens vingslag så snart man kliver in genom dörren. Så härligt, mysigt, läskigt! Maten har varit hur bra som helst. Skönt att kunna gå och plocka själv." Helen Boström

Ännu ett gemensamt skrivpass.

När de börjar se trötta ut skickar jag ut dem i regnet för att hitta inspiration och ny energi. De gick inte så långt...

 På kvällen när jag hade åkt hem togs de här fotona av Helen. Här är det Julia och Karin som arbetar tillsammans, inne i skrivlokalen.

Åsa har satt sig i köket för att arbeta i lugn och ro.

"Jag har fått insikt om att jag kan skriva. Kim har givit mig glädje och självkänsla. Mycket lärorik helg från mål, gestaltning, karaktär och baksida. Tack för att jag fick vare en del av gemenskapen. Maten, helt fantastisk! Mätt och glad hela helgen. Huset är helt magiskt!" Åsa Johansson

Linnea har krupit upp i ett hörn av sin säng.

Avskedets stund. Väskorna står packade, ett sista kort innan Linnea reser hem. Färgargården töms på folk. Jan och jag plockar iordning och fyller bilarna med allt material vi har tagit med oss. Jan har en körning till Emmaboda, varifrån Julia och Helen ska åka tillbaka till Stockholm. Därefter får han komma tillbaka till Färgargården för att hämta fler saker.

Lite sorg i hjärtat får jag varje gång jag skiljs från skrivkursdeltagarna. Vilka underbara människor jag har mött den här helgen, så fina författarämnen.

Det känns det lite bättre den här gången, nu behöver jag inte vänta ända till juli innan jag får hålla skrivarkurs. För 2020 har jag en grundkurs i skrivandet vecka 15, under påskveckan. Kommer du?


Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   

Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!  

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!