Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 19 maj 2010

Salvestaden Medeltidsstad Kalmar

Salvestaden utanför Kalmar är en fascinerande medeltidsstad som jag besökte när jag höll på att arbeta med med bok Vikingaträl. Jag var där för att insupa lite atmosfär, även om atmosfären mer skulle ha passat till min bok Riddarsvärdet, som ännu inte var ännu påtänkt.

På bilden ser ni mig iklädd vikingakläder när jag besökte en vikingaby i Danmark. Den researchresan kommer jag att berätta om i ett annat blogginlägg.





Vi hade sådan tur att när vi kom till Salvestaden (ny länk) var det Medeltidsvecka, parad och mycket jippo. Det var fullt med folk i tidsenliga kläder från 1300-talet.


















Den här klänningen ville jag ha. Älskade färgen och snittet på den.


















Här två charmiga väpnare (som sålde grillad korv...)













Ingen kom in i Salvestaden utan att berätta varifrån man kom och hur man hade färdats dit. Vakten stoppade alla och när någon sa "med bil" såg han konfunderad ut och bara skakade på huvudet. Därför sa vi att vi hade kommit med häst och vagn och vi blev insläppta.


















Här kan ni se hur husen byggs upp.













Här är vi på besök hos smeden.


















Här är vi hos skomakaren, där en kund sitter och väntar på sin sko.














Här hittade vi någon som gjort något dumt och blivit satt i stocken.













Musiker underhöll från scenen.














Här fanns möjlighet att köpa riddarutrustning och svärd.















Om du ville lära dig runskriften kunde du köpa ett sådant här bra lexikon.







Vaktombyte i tornet.













Utanför staden fanns det många stånd, som sålde olika saker.














Här kunde du köpa vildsvinshuvud och skinn.


















Om du inte var skrivkunnig kunde du få hjälp av munken, som den här flickan.













Så var det dags för drottningen och hennes följe.













Här är drottningen själv.














Här kommer tempelriddarna. I år har Tempelriddarna hela Salvestaden och det kommer att vara många tornerspel och annat intressant. Läs mer här.













Nu håller drottningen tal till folket.













Dags att marschera ut till musikernas taktfasta musik.














En tidsenligt klädd liten flicka.


















Här förbereds för tornerspel













Så lämnade vi Salvestaden för denna gång. Men bara för att resa till Danmark och de olika Vikingabyar som finns där. Den resan kommer jag att berätta om längre fram.














Besöket gjorde jag på grund av boken Vikingaträl som jag skulle skriva.


















Men Salvestaden passade bättre till min bok Riddarsvärdet.


















Det här var ingen resa till fjärran, exotiska länder, men det var en upplevelse som jag minns väl och jag njöt i fulla drag när jag var i Salvestaden. Har du ännu inte besökt staden tycker jag att du ska passa på i år. Tycker du om hästar är det definitivt rätt år att besöka staden eftersom det kommer att vara mycket tornerspel och hästar i år. Ett beduinläger kommer även att sättas upp utanför staden.

Här kan ni se fler saker att göra när ni ändå besöker Kalmar som är en underbar stad.

Här kan du läsa fler inlägg om mina researchresor.

Kramisar Kim

4 kommentarer:

  1. Hej Kim!
    Trevligt att läsa och se om din resa! Tack för din bok, den kom i brevlådan idag på Stora Bokbytardagen!
    Skall bli spännande att läsa!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Monika
    Vad perfekt att den kom på stora Bokbytardagen! Hör av dig och berätta när du har läst boken. Jag lovar att berätta när jag har läst din! Kramisar Kim

    SvaraRadera
  3. Har tråkigt och tittade igenom din blogg på lite gamla inlägg.
    Jag har också besökt Salvestaden. Dock när det bara rörde sig om kulisser. Salvestaden kom ju till för sommarlovsprogrammet Salve som sändes från Kalmar eftersom det var 600 år sedan drottning Margareta (som är drottningen på dina bilder) bildade Kalmarunionen. Mamma och jag åkte dit för att se tv-sändningen en fredag. Jag älskar nämligen det programmet (Ja, fortfarande) som också är främsta orsaken till mitt medeltidsintresse. Minns också att jag skrev en fortsättning om hur de onda "mechlenburgarna" rymde ur fängelset där de hamnat i tv-serien.

    SvaraRadera
  4. Hej Amanda
    Vad kul att du bläddrar runt bland mina tidigare inlägg när du har tråkigt!

    Såg aldrig programmet Salve, mer än när det skymtade förbi när jag slog över kanal. Minns en ung förvirrad pojke som rest i tiden, stämmer det? Vad härligt att du var med och såg tv-inspelningen! Det måste ha varit en upplevelse. har du gjort något av din berättelse som var fortsättning på serien?

    kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!