Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 7 augusti 2010

Pompeji, Herculaneum och Vesuvius

Ruinstaden Pompeji är en otroligt fascinerande stad. Tänk om inte vulkanutbrottet hade skett år 79 e.Kr och begravt staden i aska. Då kanske vi aldrig hade fått veta hur det såg ut i en romersk stad vi den tiden...

På första fotot ser du mig med ruinstaden i bakgrunden.

Att vandra runt bland Pompejis ruiner är en sanslös upplevelse, som nästan tar andan ur mig varje gång jag stiger in genom porten till staden.

Tänk att vandra omkring på gator som är från romartiden, att se målningar, skulpturer, bagerier, tempel, teatrar, gipsavtryck, trädgårdar, bordeller, gravkomplexen, ståtliga villor... Ja, som du förstår finns det väldigt mycket att se i Pompeji. Även om jag har varit där flera gånger finns det säkert nya saker för mig att upptäcka även nästa gång jag reser dit. Ruinstaden Pompeji är inte helt utgrävd ännu, så det finns mycket kvar att upptäcka. I ett tidigare blogginlägg har jag berättat om klottret på väggarna i Pompeji.

Här står jag vid en av serveringarna i Pompeji.














Här ser ni "Pluto". Det gipsavtryck som fick mig att skriva min debutbok Tillbaka till Pompeji. Jag tyckte så väldigt synd om hunden att jag ville rädda honom. Eftersom det inte var möjligt i verkligheten, var jag tvungen att försöka göra det i fantasin, och så blev det en bok som slog igenom med buller och bång och nu är översatt till många olika språk.

















Staden har fortsatt fascinera mig och jag kan inte få nog. Därför skrev jag ytterligare en bok, Theos Pompeji, för jag ville även berätta om Herculaneum som det inte talas så mycket om, men som också är en fantastisk stad.
Herculaneum är en mindre stad än Pompeji, men den är mer välbevarad och inte så sliten som Pompeji. Kanske beroende på att inte så många känner till även denna ruinstad. Lite synd tycker jag att det är, eftersom Herculaneum har sina träbalkonger, möbler, träfönster, trädörrar, ja allt är mer intakt än i Pompeji. Med andra ord mycket lättare att verkligen se hur de levde på den tiden, innan vulkanen utplånade städerna.

Igår kväll var det ett mycket intressant program om Pompeji på Viasat History. Hittade inte just det filmklippet, men här är ett annat filmklipp om Pompeji. Här kan du se hur de romerska baden ser ut, få lite förklaring till hur de fungerade, se gipsavtryck och givetvis... se en del av ruinstaden.












När jag gör mina researchresor försöker jag alltid ta mig fram på egen hand. Vilket ibland gör att jag upplever en del kul saker. Bland annat skulle jag och min man ta oss till vulkanen Vesuvius, efter ett besök i ruinstaden Pompeji. Vi tog reda på att det skulle gå en direktbuss just utanför en av grindarna till Pompeji.
Nu visade det sig att det inte var riktigt sant. Bussen gick mellan Pompeji och Vesuvius, men hade egentligen ingen hållplats där vi stod och väntade, det var bara bussens vändplats, dit den körde efter att ha släppt av folk utanför Pompeji. Vi fick ändå åka med som enda passagerare, ända till Ercolano där de första passagerarna steg på. Innan dess hade vi haft en trevlig pratstund med busschauffören och hans vän som åkte med. De hade bjudit oss på karameller och berättat många trevliga historier för oss. Med andra ord var det tur att det blev fel, för det blev så rätt för oss, eftersom vi fick veta mycket mer än alla andra, som steg på bussen 20 minuter senare.

Vi åkte upp till Vesuvius med bussen, som stannade halvvägs upp på vulkanen, sedan fick vi gå resten av biten. En jobbig vandring, eftersom man vandrar på små vulkanstenar som rullar under fötterna.

Nästa gång vi skulle upp till Vesuvius gjorde vi på ett annat sätt. Då hyrde vi oss en busstaxi för sex personer. Vi var fyra personer och så kom det ytterligare två. Chauffören var mycket kunnig och berättade många intressanta saker på väg upp till toppen. När han såg att vi fotograferade, stannade han den lilla minibussen helt tvärt och vi fick stiga ut. Det var lite stressigt, eftersom det kom många stora bussar både efter oss och nedför berget. Men vår chaufför brydde sig inte, de får vänta, sa han och viftade avvärjande med handen mot dem.

Vet inte vilken av upplevelserna som var bäst, första gången jag kom upp på toppen av Vesuvius, kikade ned i kratern där gul svavelrök steg upp mot mig, och jag därefter såg ut över ruinstaden Pompeji för allra första gången. Eller om det var det andra besöket, när jag visste vad jag hade framför mig och kunde njuta mer av utsikten, se nya detaljer och häpnas över hur långt vulkanen hade nått med sitt utbrott... Tror att båda upplevelserna gav lika mycket, på olika sätt.

Här kan du se bilder från Vesuvius och läsa om min vandring upp till toppen av vulkanen.

Har märkt att det är många som fascineras av Pompeji, för mina Pompejiböcker säljer hela tiden, trots att det nu är tretton år sedan jag debuterade med den första boken.

En av mina fans som har fanbloggen Kimseliusfan har just varit i Pompeji och lagt ut många foton på sin blogg.
Pompeji del 1
Pompeji del 2
Pompeji del 3
Pompeji del 4
Pompeji specialinlägg

Här kan du se foton från mina researchresor till Pompeji, Herculaneum och Vesuvius:
Vesuvius, Sorrento i Italien inför min bok Tillbaka till Pompeji  Florens i Italien inför min bok Svarta döden
Pompeji, Herculaneum och Vesuvius.

Vill du veta mer om Pompeji, rekommenderar jag dig att gå in och kika på alla länkarna.

Kramisar från Kim

2 kommentarer:

  1. Du har besökt de ställen jag själv alltid varit sugen på att besöka! det var också därför jag valde att studera latin på gymnasiet! Vilken fantastisk upplevelse det måste ha varit!

    SvaraRadera
  2. Hej Trillingnöten
    Ja, Pompeji var något alldeles speciellt. En plats jag gärna återkommer till, om och om igen! Hoppas du får möjlighet att resa dit någon gång! Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!