Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 24 oktober 2010

Barnboksdagen i Landskrona oktober 2010

Ett årligen återkommande evenemang som jag ser framemot är Barnboksdagen i Landskrona. Det är ett glatt gäng BMF:are som håller i det hela med Lennart i spetsen. De gör alla ett mycket bra arbete, ser till att föreläsarna håller tiderna, att publiken sitter på sina stolar i rätt tid, att vi får god mat, fika och framförallt, att vi får lyssna på allt om alla de nya barn- och ungdomsböcker som är på väg ut på marknaden, eller just har kommit ut.

Det är alltid många böcker
som fångar min uppmärksamhet och får mig att känna: "Den där vill jag läsa". När Bengt-Erik Engholm under lördagskvällens middag berättade om sin bok Fakirer blev jag mycket intresserad. Därför missade jag inte hans föreläsning om boken, som var helt underbar, med fantastiska bilder som både fick mig att rysa och le stort. Till min glädje skänkte Bengt-Erik mig en signerad bok, så nu ska jag lära mig allt om fakirer. Men jag tror inte att jag kommer att försöka, för den enda gång jag låg på spikmatta tyckte jag det var gräsligt. Men... jag koncentrerade mig inte och slappnade inte av, för det fick jag lära mig idag av Bengt-Erik att det måste man göra som fakir. När Bengt-Erik berättade om fakiren som svalde levande grodor och levande möss och sedan "tog upp dem" igen... Tja, det lät inte speciellt mysigt...
Även Mårten Sandén var där och berättade om sina senaste böcker. Har länge älskat Petrin-deckarna som Mårten skriver och idag fick jag till min stora glädje Mårtens nya bok Labyrinten signerad. Jättekul, eftersom jag hemskt gärna ville läsa den efter att Mårten berättat om boken.

Jag skulle kunna sitta här hela kvällen och berätta om böcker som fångat mitt intresse, men de böckerna tänker jag berätta om en annan gång.

Det har varit en ovanligt trevlig helg i Landskrona, ingen ishalka, strålande solsken och idag var det nästan som en ljummen vårdag när jag gick en promenad utefter havet på lunchen.

Tänker på alla kramar jag fått, alla underbara ord, alla positiva kommentarer om mina böcker, alla leenden som sändes till mig under min föreläsning. Men de starkaste orden som har etsat sig in i mig är den äldre bokhandlarkvinnan som sa: "Har du någonsin funderat över om du är den nya Margit Sandemo? Jag tycker att du har en viss likhet med hennes skrivande." Oj! tänkte jag, för jag älskar de böcker jag har läst av Margit Sandemo och jag har i stort sett alla böcker i minst två av hennes serier. (1999 hade hon skrivit 105 böcker!!!) Har inte hunnit läsa dem alla, för jag tänker som så, att när jag väl börjar läsa Sagan om Isfolket igen, då kan jag säkert inte sluta förrän jag läst ut hela serien och den är på 47 böcker, och nästa serie... och nästa... och nästa....

Ja, det har varit en ovanligt givande helg, med många givande samtal. Hade tänkt att fotografera ivrigt och visa er idag, men när jag sitter och lyssnar på föreläsarna glömmer jag av kameran, eftersom de böcker de talar om är så intressanta, roliga och helt underbara!

Nu dröjer det ett helt år till nästa Barnboksdag i Landskrona, men det innebär inte att jag inte är på språng. Redan kommande vecka bär det av igen, ned till Litteralund, föreläsning i Bjärrehovskolan och signering på Gleerups i Lund. För platser och tider kan du kika in på min hemsida, eller titta till höger här på min blogg.

Tack alla ni som gjorde den här helgen till en perfekt helg!

Kramisar Kim











4 kommentarer:

  1. Jag har också spanat in den där Fakirboken. Det blir nog en julklapp till barnen. Hade varit kul att se föreläsningen om den.

    SvaraRadera
  2. Hej Annelie
    Tror de kommer att älska boken och är säker på att du hade tyckt mycket om föreläsningen. Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Nu har du allt lärt känna mig riktigt bra! Tack för tipset! Fakirer åker genast upp på beställarlistan till biblioteket.

    SvaraRadera
  4. Hej Ingrid
    Kul att du blev intresserad. Får du hem svenska böcker från det engelska biblioteket? Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!