Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 30 mars 2011

Wieselgrensskolan i Helsingborg, där bl.a. Henke Larsson har gått

Under två dagar har jag föreläst för cirka 260 elever på Wieselgrensskolan i Helsingborg.
Elever under tisdagens föreläsning i Mediateket på skolan
Det här är en skola som har Fotbollsklasser och Musikklasser. Bland annat Henke Larsson har gått i den här skolan och jag fick höra att Arsenal var ute efter några av skolans nuvarande elever.
Kö för autografer, tja kö... lite kaos var det allt
Det har varit intensiva dagar med fyra föreläsningar varje dag. Jag som är mest van att sitta ned hela dagarna och skriva mina böcker känner av det i benen, speciellt som jag nu har föreläst tre dagar i sträck, eftersom jag föreläste på Sätofta skolan i Höör i måndags också.


Här är en av musikklasserna. Kanske här sitter en blivande kändis?
Även de här två dagarna har jag mött underbara, artiga, intresserade elever. Och väldigt förväntansfulla! Jag tyckte om att de var skämtsamma och utåtriktade, samt ställde många intelligenta frågor.
Här är det mer välordnad autografkö
Sedan flera år tillbaka brukar jag sitta och skriva autografer kvällen innan jag ska föreläsa. Det gör att jag kan prata hela den tid som är bokad för föredraget, minus den tid det tar att dela ut de färdigsskrivna autograferna, vilket går betydligt fortare än att sitta och skriva 36 autografer efter varje föreläsning...
Ännu en intresserad musikklass med blivande stjärnor? Ser du pojken som sitter och klurar på en fråga?
Det känns så bra efter de här två dagarna på Wieselgrensskolan, så bra att jag kommer att sakna att inte åka dit imorgon igen. Första dagen jag var på skolan berättade jag att just namnet  Wieselgren hade en viss betydelse för mig, eftersom det finns en Wieselgrensplatsen i Göteborg. Därifrån gick bussarna hem, dit kom jag när jag skulle iväg och rida, hälsa på mormor som inte bodde långt därifrån eller hjälpa min moster med städningen. Minnen... Minns hur jag hatade min mosters persiska matta för den var så svår att dammsuga.
Vi diskuterade också varifrån namnet Wieselgren kom och det kom upp lite olika förslag. Här kan du läsa det rätta!



En av klasserna skrattade väldigt mycket när jag berättade hur jag hoppade, gjorde kullerbyttor och slog volter av glädje när jag fick reda på att förlaget skulle ge ut min allra första bok. Kanske de inte trodde att jag kunde göra allt det där... Jag berättade då för dem att jag tidigare hade sysslat med voltige, alltså cirkuskonster på hästar, gjort kullerbyttor på en hästrygg etc. Vet inte om de trodde mig angående det heller, men det är faktiskt sant!

Här berättar jag om mina böcker
Det var så härligt att se vilken entusiasm det fanns i varenda klass, hur gärna de ville låna mina böcker efter att jag hade berättat om dem. Alla leenden, alla glada ansikten, goa skratt och hjärtliga hälsningar... Kommer att sakna dem imorgon!

Många ville ha autografer och prata lite extra efter föreläsningarna.
Något slog mig när jag gick över skolgården, en vanlig asfalterad gårdsplan, med olika mönster målade på asfalten: alla eleverna var så aktiva, det sparkades boll överallt, i olika grupper. Inga stod och hängde eller pratade, det var full fart överallt på lunchrasten. Då kom jag på att det var ju faktiskt en Fotbollsskola också, så det var kanske inte så konstigt med all denna aktivitet.

Nu bär det snart av hemåt igen, för att skriva för fullt, inspirerad av alla dessa intresserade, uppmärksamt lyssnande elever som jag har mött under min föreläsningsturné i Skåne. Saknar dem redan!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst.

7 kommentarer:

  1. Oh - vad det låter härligt det du varit med om idag:-) Smart det där med autograferna:-) Jag skulle oxå velat vara en elev på den där skolan idag.-) Kram Ebba

    SvaraRadera
  2. Hej Ebba
    Ja, det har varit tre härliga dagar här nere i Skåne. Har mött så många otroligt trevliga och roliga elever. Ingen hade märkt om du smugit in...
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Roligt att se att det är så många som fortfarande vill och tycker om att läsa, och inte bara titta på film och spela tv-spel :o)

    SvaraRadera
  4. Oj, så härligt att ha kontakt med eleverna och få föreläsa för dem. Det måste vara riktigt närande och givande! du verkar ha haft två fina dagar!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej Helena
    Ja, de var verklige lässugna, speciellt pojkarna var ivriga att låna mina böcker.
    Kram Kim

    Hej Katarina
    Ja, det var två mycket fina dagar, tre faktiskt, eftersom jag föreläste på en annan skola under måndagen. Att möta entusiastiska elever ger mig inspiration och skrivglädje.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  6. Roligt att du skriver så positivt om vår skola! Ja, alla dina böcker är nu utlånade och reservationer och nybeställningar är gjorda! 1000tack för inspirationen du delade med dig av! ...kul åxå att jag hade rätt om det där med Wieselgren... :-) Mvh Erika

    SvaraRadera
  7. Hej Erika
    Vad roligt att du kommenterar här. Jag hade två mycket trevliga dagar hos er, stort tack för all hjälp. Vad roligt att eleverna redan har lånat alla böckerna. Glömde lämna Svarta döden broschyrer till dig. Här hittar du materialet om du vill tipsa de som läser om Pesten: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/2010/07/digerdoden-svarta-doden-pesten.html
    Var ju tvungen att ta reda på vem av er som hade rätt! Älskar att lära mig nya saker!
    Ha det så bra, hoppas vi ses igen!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!