Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 22 maj 2011

Pompeji och Häxförföljelsen

Tycker det är jättekul när mina böcker recenseras på bloggarna. Den här gången har tre olika bloggare berättat om mina böcker.

Först ut är Monika Häägg Tankar om böcker och kultur, med Theos Pompeji:
"Kim visar både prov på sin förmåga att skriva en spännande historia och ger oss samtidigt goda historiska kunskaper.
Jag kan verkligen rekommendera böckerna till ungdomar som vill läsa spännande böcker, men också för dem som är nyfiken på historiska händelser."


Läs hela blogginlägget här


Även Helena på Livet på Citronodlingen har skrivit om Theos Pompeji:
"Som vanligt med Kimselius böcker så är berättelsen skriven på ett sätt som gör att man hela tiden vill vända blad, och det är lätt att skaffa sig en bild av hur saker och ting såg ut med hjälp av hennes rika beskrivningar."

Läs hela blogginlägget här




Vicky på Böcker etc har skrivit både om Tillbaka till Pompeji och Jag är ingen häxa.
Tycker om hennes rubrik: "Hon läser så lavan sprutar..."

"Sedan helgen har min 8-åring fått låna några av Kim M. Kimselius böcker om Theo och Ramona. Den första Tillbaka till Pompeji läste hon ut på ett par kvällar och nu är hon redan halvvägs genom Jag är ingen häxa. Eftersom jag förstod att hon älskade den första boken så försökte jag pressa henne lite på vad det var som var så bra. Men hon är som en mussla (likadant när jag frågar om skolarbeten etc) och säger bara att den var så spännande. När hon skulle börja på Jag är ingen häxa sa hon att hon hoppas Theo är med i den också - så han verkar ha gjort intryck!"


Läs hela inlägget här.
 
Hittade också en kul sida, Boktipset.se där man kan recensera böcker. Den hittade jag tack vare ovanstående blogginlägg.

Alltid kul att få höra vad läsarna tycker om böckerna. Som författare lever man i sin egen lilla bubbla, en värld utan riktiga levande människor, även om de människor jag skriver om känns nog så levande för mig.

Fredagen den 13 försvann min röst och den har fortfarande inte kommit tillbaka. Hoppas innerligt att jag fått rösten tillbaka till på tisdag så jag slipper avboka kommande föreläsningar.

Här kan du läsa fler recensioner.

Nu ska jag sätta mig och jobba med På flykt från andra världskrigets fasa. Min snart 88-åriga pappa fick manus på boken På liv och död i andra världskrigets skugga. Igår berättade han att han hade så svårt att lägga ifrån sig boken att han var tvungen att sitta på dagtid och läsa, något han vanligtvis inte brukar göra. Härligt! Ska bli spännande att höra vad andra läsare tycker om böckerna om andra världskriget när de kommer ut i höst!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst.

4 kommentarer:

  1. Så roligt att få läsa recensionerna:-)
    Din pappas reaktion säger väldigt mycket - så kul:-)
    Kram Ebba

    SvaraRadera
  2. Hej Ebba
    Ja, han har ju liksom varit med om det... Därför uppskattar jag hans omdöme jättemycket!
    Kul att du gillade de nya recensionerna!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Kära Kim (oj, jag börjar bli engelsk i mitt uttryck....!!!!), är din röst verkligen inte bättre än! Det är verkligen otroligt och måste vara hur jobbigt som helst! Hjälper inte medicinen? (Uppenbarligen inte, dum fråga.) Kan du göra något annat än bara vänta?
    Jag håller med dig om att Boktipset är en kul sida. Jag har vänner som är medlemmar där och det är kul att se vad de läser och tycker. För dig som författare måste det vara jättekul att kunna följa vad som skrivs.
    För att leva i en bubbla, tycker jag du har stor kontakt med omvärlden :) . KRAM och KRYA på den där halsen NU! Ingrid

    SvaraRadera
  4. Hej Ingrid
    Tycker det låter mycket trevligt med "Dear Kim". Idag först börjar rösten bli något bättre. Visst hjälpte medicinen, men jag fick så många biverkningar av den att jag föredrog att sluta med medicinen. Det var pest eller kolera... Så jag insåg att det bara var att vänta. Nu säger jag bara det allra nödvändigaste, eftersom rösten inte är okej, utan mycket ansträngd och jag vill kunna föreläsa den här veckan. Har morgondagen på mig i tystnadens tecken också, sedan väntar sju föreläsningar... den här veckan, därefter ska jag försöka hålla de föreläsningarna jag varit tvungen att avboka...
    Har tidigare inte varit inne på Boktipset så mycket. Jättekul att ha hittat den. Ja, det var roligt att se att så många hade tipsat om mina böcker.
    Tack, både för det där med bubblan och kontakten och för krya på dig hälsningen!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!