Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 13 juli 2011

På flykt från andra världskrigets fasa på väg till tryckeriet!

Nu är På flykt från andra världskrigets fasa på väg till tryckeriet. Lite senare än beräknat, men bättre sent än aldrig...

Boken är planerad att komma ut 15 augusti i år, förmodligen blir det lite försening...

Här är några omdömen om boken:
"Den bästa bok Kim har skrivit!" Harry Eriksson
"Man sitter som på nålar ända till sista sidan." Ingela Svensson
"Det här är en av Kims bästa böcker hittills!" Kristina Fridensköld
"Kim har faktiskt överträffat sig själv! ... Hon har funnit en ny vinkel i tidsresandet som är en riktig nervkittlare... LÄÄÄÄÄS!!!! Annelie Nilsson

Baksidestexten på boken:
Mitt i ett brinnande krig hamnar Theo och Ramona när de förflyttas till ett ockuperat Frankrike under andra världskriget. Tyskarna sänder många av landets invånare till koncentrationsläger och motståndsrörelsen mot de tyska soldaterna växer sig allt starkare. Theo och Ramona har inget annat val än att själva ge sig in i kampen, med stor risk att till slut förlora sina liv.
En rafflande bok som skildrar andra världskriget i ett ockuperat land: motståndsrörelsens kamp, judarnas öden, händelsen i Vélodrome d'Hiver, nedskjutna flygare, samt de franska invånarnas liv. Boken beskriver även många av andra världskrigets händelser genom de olika personernas berättelser.
En ruskigt rafflande historisk äventyrsbok, som avslutas med en gedigen faktadel om andra världskriget.

Ett litet smakprov ur boken:
Av personernas klädsel, utseende och de rullande r:n förstod Ramona att de befann sig i Frankrike. Var visste hon inte, och inte heller vilket datum det var, men hon visste vad som skulle komma att hända den sextonde och sjuttonde juli 1942 i Paris.

Ramona hoppades innerligt att det hemska inte redan hade hänt, utan att hon hade möjlighet att hjälpa åtminstone några judiska familjer att slippa ifrån det avskyvärda som var på väg att ske.

Det kändes som om hon fick en andra chans att förändra andra världskrigets historia, för i den stunden var Ramona säker på att det var dit Theo och hon hade kommit ytterligare en gång.


Efter deras tidigare resa i tiden till de hemska judeförföljelserna i Tyskland, under andra världskriget, hade Ramona lärt sig en hel del. Hon hade hört många viktiga saker som hon hade lagt på minnet, inte för att hon ville, utan för att de var så hemska och avskyvärda att hon inte kunde utplåna dem ur sitt huvud, hur gärna hon än ville...

Här ser du hela omslaget med baksidan också.

Du kan läsa ännu mer ur boken på min hemsida www.kimselius.se

Snart kommer det att läggas ut flera kapitel på Smakprov och Provläs. Håll utkik ifall du vill läsa mer smakprov ur boken.

Här kan du läsa tidigare  inlägg som har något att göra med På flykt från andra världskrigets fasa.

Här får du veta mer om Davidsstjärnan/Judestjärnan.

Här kan du läsa mina tidigare faktablogginlägg om andra världskriget.

På Theo och Ramonas alldeles egen hemsida www.theoochramona.se kan du läsa rader ur boken.

Ja, nu är det bara för mig att vänta på att den här boken och På liv och död i andra världskrigets skugga ska komma från tryckeriet, så jag kan ställa dem i MIN bokhylla.

Under tiden jag väntar på dem tänker jag påbörja ett hemligt bokprojekt, som jag kommer att berätta mer om här på bloggen längre fram!

Kramisar Kim


Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

4 kommentarer:

  1. Kim, du följer väl som jag Boktokig redan? Annars, kolla in: http://boktokig.blogspot.com/2011/07/faraos-forbannelse-av-kim-m-kimselius.html

    Min 17-åring läser just nu min vinst i ditt lotteri (Främlingar) och reser själv till Nya Zeeland om drygt en vecka!

    Kram från Karin

    SvaraRadera
  2. Hej Karin
    Jo, jag följer Boktokig, men hade inte sett recensionen ännu, tack för tipset. Kul! Det var ju JÄTTEFIN!

    Har din 17-åring läst 1:a Kimberlieboken också? För där får hon mest miljöskildringar!

    Önskar jag kunde följa med din 17-åring. Fast egentligen inte, för det är ju inte bästa tiden på NZ just nu... Men jag hoppas hon får det jättefint där i alla fall!

    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Ja, hon läste första boken först! (och den har även jag läst och tyckt om). Julia ska stanna i 10 månader så hon hinner nog få lite av olika årstider :-) Just nu har hon även fått boken The bone people i sina händer, som jag förstår är en stark skildring av maorikultur.

    Kul att jag upptäckte recensionen före dig! Boktokig är min favoritbokbloggare - jag uppskattar så de böcker hon rekommenderar!

    SvaraRadera
  4. Hej Karin
    Vad bra att Julia ska stanna så länge, då hinner hon uppleva landets skiftningar. Oj, vilken spännande bok hon har fått att läsa inför sin resa!
    Håller med dig om att Boktokig är en bra bokblogg!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!