Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 13 november 2011

"Denna bok var kusligt bra!" Recension av På liv och död i andra världskrigets skugga

Kristina Simars Bokblogg har recenserat På liv och död i andra världskrigets skugga, hon skriver bland annat så här:

"Som alltid skriver Kim helt underbara, viktiga och intressanta böcker. De vänder sig mot ungdomar, men de går precis lika bra att läsas av vuxna. Märkligt att ingen kommit på idén att filma Kim M. Kimselius böcker. De skulle vara perfekta som filmer eller tv-serier, eftersom de innehåller så mycket fakta från världens historia. Spännande skulle de också bli. Denna bok och givetvis någon av hennes alla andra böcker är en perfekt julklapp till vetgiriga ungdomar.


Alltid när jag läser Kim M. Kimselius böcker tänker jag att den här måste vara den bästa boken hon skrivit. Men varje gång har jag fel, för nästa bok är alltid snäppet bättre och just nu tycker jag att denna bok var kusligt bra. Den var oerhört lärorik, även om man läst en hel del om andra världskriget så kan man läsa mycket mer om de fruktansvärda åren. Alltid finns det något nytt att lära. Som vanlig var karaktärerna och miljöerna suveränt gestaltade, och faktadelen i slutet av boken var som vanligt väldig lärorik. Både för barn och vuxna. Det är märkligt att ingen upptäckt hur intressanta Kim M. Kimselius böcker vore att filma. Filmerna skulle både bli spännande och viktiga eftersom de har med verkliga händelser i historien att göra. Snart ska jag läsa nästa del om Theo och Ramona och undrar om den kan vara ännu bättre än denna. Men Kim M. Kimselius slutar aldrig att överraska, så det är stor chans att den är det. Problemet är att högsta betyget är fem och jag kan inte sätta högre, så det får bli som i småskolan när fröken satte guldstjärnor i kanten när man presterat bättre än bra."


Jättekul att få ett sådant fint omdöme om På liv och död i andra världskrigets skugga! Får höra så mycket positivt om mina båda böcker om andra världskriget. Det känns väldigt skönt, eftersom jag slet otroligt mycket för att göra båda dessa böcker och få dem klara i tid.

Här kan du läsa SMAKPROV ur På liv och död i andra världskrigets skugga.

Här kan du läsa SMAKPROV ur På flykt från andra världskrigets fasa.

Nå, vad tyckte du, var det inte en fantastiskt bra recension?

Kramisar från en mycket glad Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

5 kommentarer:

  1. Grattis till ännu en fantastiskt fin recension!!! Har du fått någon negativ feedback på dessa böcker :) ? Brukar du alltid få så översvallande fin kritik? KRAM.

    SvaraRadera
  2. Hej Ingrid
    Tack!Har aldrig fått någon bok totalt sågad, utan alltid fått mycket bra omdömen om böckerna. Däremot kan läsaren ha ett och annat att säga om innehållet/grammatiken etc. Men helheten har alltid varit mycket positiv.
    Vilket är mycket glädjande eftersom jag lägger ner oerhört mycket arbete på varje bok.
    Har du ännu inte läst någon av böckerna?
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Vad kul att höra!! Du måste vara lyckligt lottad! Naturligtvis är det bara tack vare dig själv, men jag är säker på att alla författare som blir nedskrivna också tycker att de gjort ett bra jobb...
    Nej, jag har ju inte det. Riktigt pinsamt att erkänna och jag LOVAR att du blir den första att höra när jag läst något, men jag vill ju läsa dem för barnen i bilen och vi är ju fortfarande inne på Baudelairbarnen... Förlåt! Kanske finns det hopp till jul då vi bestämt oss för att ta bilvägen hem genom alla sju länderna igen... Det lär bli minst 40 timmar i bilen, så några böcker ska vi hinna klämma.

    SvaraRadera
  4. Hej Ingrid
    Måste också påpeka att jag har FYRA korrekturläsare, och de upptäcker faktiskt både samma och olika saker. Är mycket glad för deras hjälp.
    Du vet att Giljotinen och Snapphanar finns som ljudböcker... Då slipper du läsa under hela bilkörningen. Det är jag som har läst in båda böckerna.
    Ser fram emot att få höra vad du tycker om mina böcker!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Giljotinen har vi som ljudbok! Malin har lyssnat på den, hon får höra den igen när vi i familjen ska läsa och lyssna från början :) .

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!