Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 12 november 2011

Boktips: Mord i högre skola av John le Carré




"Den högre skolan är Carne, en fin engelsk internatskola av samma sort som Eton - en exklusiv och sluten värld där man håller på traditionerna och inte gärna släpper någon innanför murarna.
I denna nobla miljö är någon ofin nog att begå ett mord. Skolan ser det brutala brottet som en fläck på sitt goda namn och är mycket litet samarbetsvillig med polisen. Men Georg Smiley kan man acceptera: en stillsam och skicklig man med stil, och med subtila men effektiva metoder. De upptäckter han gör bakom skolans oklanderliga fasad är förfärande.
Mord i högre skolan är en elegant genomförd detektivroman med den psykologiska thrillerns spänning, av den moderna spionromanens mästare: John le Carré"

Det var länge sedan jag läste en bok av John le Carré och det är först nu jag förstår hur mycket jag har saknat hans skrivsätt. Hans mest kända bok är Spionen som kom in från kylan. En mästerligt skriven bok som säkert har hämtat stoff från le Carrés tid i underrättelsetjänsten. Många av hans böcker har blivit film. Läs mer om John le Carré och hans böcker här.

Det är härligt att läsa en spännande detektivroman där det inte är någon försupen kriminalare med. Boken är skickligt uppbyggd och många ledtrådar leder fram till en mördare, men är det den rätta mördaren? Berättelsen är klurigt skriven och tar många oväntade vändningar. Det är lite känslan av Kommissarie Morse anda i den, eftersom boken utspelar sig på en fin engelsk internatskola, och jag har sett Oxford framför mig när jag har lyssnat på berättelsen. En bok jag varmt rekommenderar.

Nu kommer det definitivt att bli fler böcker av John le Carré!

Kramisar Kim


Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

3 kommentarer:

  1. Har tyvärr aldrig läst något av Carré. En stor miss har jag förstått. Engelsk internatskola kan du ju förstå direkt att jag skulle gilla :) .

    SvaraRadera
  2. Hej Ingrid
    Vem vet, du kanske inte alls tycker om Carrés böcker... Men jag tror faktiskt att du skulle tycka om den, pga att den engelska internatskolan!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Jag är ju lite extrem i min önskan att läsa alla serieböcker i ordning även om de inte behöver läsas på det sättet, så om Carré har någon huvudperson som löser brott i flera böcker, så gissar jag att jag har en hel del att klämma innan jag kommer fram till den här....

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!