Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 16 februari 2012

Tio år med eget förlag!

I år är det tio år sedan jag startade mitt förlag, Roslagstext. Anledningen till det kan du läsa om här.

Det har varit tio spännande år med mycket att lära, men det har också givit mig väldigt mycket. Mycket av den erfarenheten delar jag med mig av här.

Tänk när första långtradaren kom från Finland:

Känslan när jag höll min egenutgivna bok i handen Faraos förbannelse.
Den känslan var nästan lika mäktig som när jag debuterade med Tillbaka till Pompeji.

Nu har det gått tio år sedan min man fick den vansinniga idén att vi skulle ge ut Faraos förbannelse på eget förlag. Åren har sprungit iväg och jag har nu gett ut nitton böcker på mitt förlag. Helt fantastiskt!

Mina böcker har kommit ut på serbiska, finska, spanska, norska och isländska.

Dessutom kommer Tillbaka till Pompeji ut på engelska i år!

Giljotinen och Snapphanar har kommit ut som CD-böcker.

Theos Pompeji finns som e-bok. På liv och död i andra världskrigets skugga kommer också snart som e-bok.

I år är det alltså tioårsjubileum och det tänker jag fira, på något sätt. Men riktigt hur vet jag inte.

Har du några bra förslag?

Tänkte att det skulle bli något extra på Bok & Biblioteksmässan i Göteborg 27-30 september i år i min monter B09:20. Så här såg montern ut förra året.
Tänker inte förändra utseendet på montern, för jag är mycket nöjd med upplägget som det är. Däremot vill jag att det verkligen ska kännas att mitt förlag firar tioårsjubileum. Förra året bjöd jag in mina författarkollegor och andra förlagsägare till montern på frukost. Det var jättekul, men det vill jag inte göra i år igen, utan jag vill förnya mig.

Mina duktiga medarbetare har kommit med några bra förslag, men jag vill ha fler, för att kunna välja och vraka eller ta flera av förslagen och förverkliga dem!

Har en överraskning till alla mina läsare, som hör ihop med tioårsjubileet, men den får ni vänta på lite till innan ni får reda på vad det är för något!

Skriv några rader här i kommentarer om du har något bra förslag på hur jag ska fira tioårsjubileet!

Vet du, trots allt jobb och långa arbetsdagar är det värt varenda sekund, för de här tio åren har gett mig så otroligt mycket: glädje, vänner, gemenskap och framförallt frihet!

Kramisar Kim

Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker.

18 kommentarer:

  1. Det var min tanke när jag läste ditt inlägg.Som författare måste det kännas väldigt avslappnat att veta att "min" bok kommer ut och inte är beroende av förläggare och bokförlag..du är din egen slavdrivare..ja jag vet att vara egen innebär mycket arbete men ändå!
    Grattis Kim till dina 10 år som egen <3<3
    //Anki

    SvaraRadera
  2. Du är en fantastisk förebild, Kim! Vi ses på Bokmässan om inte förr. Det där med att fira ... Något sprudel och en utlottning? Kanske för enkelt?

    SvaraRadera
  3. Grattis Kära du, och tack för att du delar med av ditt liv och ger oss andra tips.
    Din historia gör mig rörd. Det visar att alla har en chans att uppfylla sina drömmar.
    KRAMAR

    SvaraRadera
  4. Stort grattis till de första tio framgångsrika åren! Du är en stor inspirationskälla för oss andra egenutgivare!

    Till hösten ses vi på bokmässan, som ligger precis över min födelsedag - kan man fira bättre? ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Stort grattis Kim!
    Vi ses på Bokmässan, ser fram emot det!

    SvaraRadera
  6. Hej Anki
    Det stämmer precis, jag är min egen SLAVDRIVARE!
    Tack!
    Kram Kim

    Hej Hanna
    Oj, tack. Blir alltid glad när någon tycker att jag är en förebild!
    Vad kul att du kommer till bokmässan!
    Tack för tipset!
    Kram Kim

    Hej Anitha
    Tack vännen. Klart att alla har chans att nå sina drömmars mål, bara man inte ger upp! Kämpa på! Du skriver mycket bra!
    kram Kim

    Hej Joanna
    Tack! Härligt att höra att mina berättelser om mitt liv kan inspirera andra. Det gör mig glad!
    Det tycker jag är ett bra födelsedagsfirande. Precis som jag firar min födelsedag när jag är i Singapore och föreläser!
    Vi ses på bokmässan!
    Kram Kim

    Hej Andra intryck
    Tack! Ska bli kul att träffa dig på bokmässan!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Stort grattis Kim! Så häftigt!
    Du är inspirerande och en förebild för oss med författardrömmar

    SvaraRadera
  8. Hej Författardrömmar
    Tack! Blir mycket glad för dina fina ord!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  9. Ska du till bokmässan? Vad kul, själv så ska jag kanske dit jag också, och jag hoppas vi ser varandra. Jag menar när du var på Gleerups i Lund i somras nån gång så missade vi det med EN timme...vilken otur :P

    SvaraRadera
  10. Hej Iktoro
    Ja, jag kommer till Bokmässan i år, precis som jag har gjort sedan jag debuterade. Som vanligt har jag en alldeles egen monter B09:20 och är där i stort sett hela dagarna.
    Kanske vi ses?
    Kram Kim

    SvaraRadera
  11. Först vill jag säga: Stort grattis till de tio åren med eget förlag! Jag förstår att det måste varit en stor dag och en underbar känsla att få hålla den första egenutgivna boken i sin hand!

    Och nu inspirerar du i din tur att förverkliga "den vansinniga idén" att ge ut böcker på eget förlag ... :-)

    En av de saker som jag personligen verkligen ser fram emot på Bokmässan är att få träffa DIG.

    Jag beundrar dig verkligen och det arbete du har lagt ner på skrivandet, författarskapet och utgivning på eget förlag. Till det kommer också din förmåga att inspirera här på bloggen.

    Bra förslag på hur du ska fira har jag inte men det kommer du säkert att få, i massor.

    Kram Helena

    SvaraRadera
  12. Stort Grattis!
    Vilken underbart härlig skrivresa du har varit och fortfarande är på.
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Hej Helena
    Tack! Ja, det var det sannerligen!
    Det ska bli jättekul att träffa dig också Helena!
    Blir jätteglad för dina fina ord, TACK!
    Vi ses i monter B09:20 på bokmässan i höst!
    Kram Kim

    Hej Anneli
    Tack! Ja, det har varit helt fantastiskt, om än mycket arbete.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  14. Hej Kim, och grattis till dina framgångar. Jag träffade Tina Ivarsson på Kreativum igår och pratade sig varm om dina böcker och om ditt djärva företag.

    Jag sitter inte längre i BUS styrelse i Författarförbundet, men jag ska ll föreslå att de har en kväll med dig som huvudperson. Så att du kan få berätta om din framgångssaga och om hur du har gjort för att lyckas. Om du vill förstås?!

    Hör gärna av dig till mig - Pelle@kafng.se mer om mig på www.kafng.se

    Varma hälsningar Pelle Eckerman

    SvaraRadera
  15. Hej Pelle
    Tack för att du hörde av dig. Det skulle vara jätteintressant. Jag kontaktar dig.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  16. Jag läste det här inlägget för flera veckor sedan, men hann inte kommentera då.
    Vill också instämma i lyckönskningarna!! Det är något alldeles speciellt att känna att man lyckats med något man föresatt sig, som dessutom är mycket större än man trodde eller visste att man skulle klara av. Du är en stor förebild för många!!
    Hur ska du fira då...? Ja, du kanske kan ha något supererbjudande om man köper 10 av dina böcker. Eller kan du ta fram en sådan där låda för alla dina böcker i en serie, så att man köper dem komplett. Eller kanske göra en specialutgåva av den första boken du gav ut på eget förlag, typ med 3D-framsida eller hologram eller något sådan... Kanske lite sent påtänkt, men du har ju redan sagt att du har ett hemligt projekt, men i alla fall tänkte jag att det kunde kanske vara kul att jubilera med att ge ut något helt nytt, t ex en första bok i en ny serie, eller någon självbiografi med någon vinkling, eller en novellsamling...
    Vad ska du göra i montern då... kanske några nya vepor med citat från nöjda läsare?
    Ska bli spännande att höra vad du hittar på! KRAM.

    SvaraRadera
  17. Hej Ingrid
    Tack för alla dina förslag. Sitter här med ett leende på läpparna. Du har verkligen många idéer.
    Ja, överraskning i montern kommer det att bli. Säkert även här på min blogg.
    Kramar Kim

    SvaraRadera
  18. Kul att du gillade mina vilda, spontana idéer! Ser med spänning fram emot att se vad det blir. Kram.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!