Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 7 juni 2012

Skrivprocess: Läs om och om igen...

Något av det viktigaste när man skrivit en berättelse är att läsa den, många gånger.

Du ska läsa den om och om och om och om igen. Var inte rädd för att ändra, ta bort, lägga till, byta ut ord, ta bort onödiga ord etc.

Ofta lägger vi in utfyllnadsord: , ju och några andra småord.

Det är också lätt att vara för övertydlig i berättelsen. Var inte det, låt läsaren få tänka lite själv. Stryk den där förtydligande meningen som du har i texten. Ta bort ett helt stycke, om det gör texten mer spännande och får läsaren att tänka till och reagera.

Många tycker att det är förlagets sak att korrigera, ändra, ta bort och göra texten tryckfärdig. Visst, det gör de, men du har störst chans att få ditt manus antaget om du själv har gjort alla de större bearbetningarna. Förlaget kommer ändå att ha kommentarer om ditt manus.

Lämna ett så färdigt manus du kan. Om det innebär att du måste läsa berättelsen 30 gånger, gör det!

Har du någon bekant som är duktig på svenska och vågar kommentera din berättelse, be den personen läsa det du skrivit och lämna en rödpenna tillsammans med manus. Då förstår personen att det är tillåtet att ändra. Sedan är det upp till dig om du vill följa din väns föreslagna ändringar.

Jag har hållit på och petat i min bok Mayafolkets Hemlighet länge nu.
Flera personer har fått säga sina åsikter om manus. Därefter har jag gjort ändringarna och läst, läst, läst, om och om igen. Jag har strukit och lagt till.

I sista omgången tittade jag på småorden, de där som är mest utfyllnad och inte behövs för handlingen. Nu är de strukna. Nu ska manus läsas en sista gång, bilderna är inlagda och boken är så klar den kan bli innan den går till tryck.

Min värsta korrekturläsare går just nu igenom mitt manus: min man. Han vågar säga vad han tycker och tänker. Än så länge har han inte sagt så mycket och det brukar vara bra.

Dessutom har de andra korrekturläsarna/lektörerna tyckt till om boken och de är mycket nöjda med vad de har läst, eller vad sägs om de här kommentarerna:

"Spännande på ett helt annat plan än tidigare böcker. Måste sträckläsas!" Ingela Svensson.

"Nu har Kim gjort det igen - VAD ÄR DET SOM HÄNDER?" Annelie Nilsson.


"Som alltid bjuder Kim sina läsare på en spännande blandning av myt, fiktion, fantasi och historia presenterat i miljöer som vittnar om hennes noggranna researcharbete och kunskap om de tider och platser där bokens händelse utspelar sig." Kristina Fridensköld.

 
"Mayafolkets Hemlighet är en bok som fick min fantasi att flöda och gav mig en känsla av att magi är möjligt!" Roxana Kaboli.


Tänk dig för, inte bara en gång, utan flera gånger innan du skickar ditt manus till förlaget. Har du läst igenom det tillräckligt många gånger? Känns det bearbetat? Är du helt nöjd med ditt manus?

Ta och läs det en sista gång, för säkerhets skull. Jag lovar, du hittar alltid något du vill ändra på!

Lycka till!

(Hur många gånger tror du jag har läst det här inlägget?)

Kramisar Kim

Vinn en signerad bok.

Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker. Här kan du köpa mina böcker.

5 kommentarer:

  1. Redigerar just nu, och har även börjat på nästa manus.
    Tänker göra allt för att ha det klart tills mässan
    Grubblar på om jag ska skicka in det till Kabusa som de ville, eller ge ut det själv. hm
    Jag öppnar snart eget förlag, och heter då naturligtvis RaZaHa förlag eftersom utan barnen hade jag nog aldrig kommit till skott och hittat platsen där jag är nu i mitt liv.

    Nu vill jag ha din bok ännu mer. Kanske just för att jag varit där själv, och sett platserna med egna ögon.

    Ha en underbar dag
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack, ska tänka på detta vid t.ex uppsatser och noveller i skolan, verkar vara kloka och nyttiga tips!! Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Anitha
    Om du skickar till Kabusa kommer ditt manus inte ut till bokmässan, eller rättare sagt: det är minimal chans att boken hinner bli klar till dess.
    Om du ändå tänker starta eget förlag kanske det är dumt att lägga ut ditt manus någon annanstans?
    Mycket bra namn på förlaget!
    Ska bli spännande att höra vad du tycker om Mayafolkets hemlighet och om du känner igen dig när du läser boken!
    Kram Kim

    Hej Isa
    Det låter mycket förnuftigt Isa, det kommer att ge dig högre betyg!
    Lycka till!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Låter lovande om den nya boken!!!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!