Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 2 september 2013

Provtryck på omslaget till Månstenen har kommit

Nu har provtrycket på omslaget till Månstenen kommit. Det ger mig hopp om att vi ska hinna få boken i tid till Bokmässan i Göteborg.

Det är mycket som ska göras innan en bok är klar. Allra först ska den skrivas. Inga problem. Orden bara rasar ur mig. Därefter ska den korrekturläsas, många gånger, av både mig och korrekturläsare. När alla ändringar är inlagda går boken till tryck. Självklart har illustratören Mats Minnhagen gjort ett snyggt omslag ett par månader innan boken är helt klar, det skickas till tryckeriet, samtidigt med all text.

Nu har alltså ett korrektur på omslaget kommit. Nu har jag en sista chans att se om jag har missat något fel i texten, men jag ska även kontrollera att omslagets färger blir bra. Det är därför det ligger en färgskala längst ned på provtrycket.

I samband med att jag fått provtryck av omslaget kommer även en PDF-fil från tryckeriet, där ska jag kontrollera en kopia av bokens innehåll. (Sista chansen att ändra i texten innan boken går i tryck.) Förr kallades det för Blåkopia, och kom med vanlig post i ett tjockt kuvert. Nu kommer det alltså över datorn.

När jag har sagt ja till både omslaget och bokens innehåll sätter tryckpressarna igång. Inom en snar framtid kommer jag att hålla det första exemplaret av den tryckta boken Månstenen! Det kommer att bli en härlig känsla.

Vill du vara en av de första att läsa Månstenen som pappersbok, vill du ha ett signerat exemplar? Då tycker jag att du ska försöka Vinna Månstenen.

Redan nu kan du läsa Månstenen som e-bok. Du vet väl att du även kan låna e-boken på ditt bibliotek!

Nej, nu ska jag sätta igång och kontrollera inlagan, som texten inuti boken kallas!

Snart, mycket snart kommer boken. Spännande!!!

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Jag med några av mina 26 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Ett väldigt fint omslag. Den ser spännande ut.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Anneli
    Tack! Innehållet är minst lika spännande! Saknar faktiskt att skriva på den här boken :-)
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!