Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 3 december 2013

"Mycket spännande och på vissa ställen väldigt skrämmande" Månstenen av Kim M Kimselius

Månstenen kom ut i september. Den här boken betyder väldigt mycket för mig. Det är första boken i en ny serie om Theo och Ramona, personer som läsarna är vana vid att möta i mina historiska äventyrsböcker. Med Månstenen börjar jag en helt ny serie som jag kallar för Theo- och Ramonaäventyr. Det här är en fantasyserie.

Gabriella Poopuu på bloggen The Ponkissons har gett boken en jättefin recension. Nedan kan du läsa recensionen i sin helhet.
Titel: Månstenen
Författare: Kim M Kimselius
Förlag: Roslagstext
Antal sidor: 204
Serie: Theo- och Ramonaäventyr
Om boken: En ovanlig sten fångar Ramonas uppmärksamhet under strandpromenaden. Theo kallar den för månsten på grund av dess blodröda färg och annorlunda form. Ingen av dem anar hur nära sanningen Theo har kommit.

Ramona plockar upp stenen. I samma sekund bryter ett gigantiskt oväder ut. Himlen blir blåsvart, regnet vräker ned och vinden hotar att blåsa omkull dem. Blixtar slår ned runt dem, där de står på den ödsliga stranden. Theo och Ramona blir rädda och önskar att de kunde ta sig därifrån, men den starka vinden gör det omöjligt att röra sig. Då börjar Månstenen glöda.
Mina tankar: Det första jag lägger märke till när jag läser den här boken är Kims lite annorlunda skrivsätt. Det följer inte riktigt mönstret som jag är van vid från de flesta andra böcker jag läser. Lite svårt att förklara hur exakt men det var i vilket fall inte på ett negativt vis. Tyckte det var roligt att läsa en bok skriven med lite annan stil. Dock kunde jag emellanåt störa mig på att det fanns utropstecken efter så gott som varje replik. Även där de inte skriker eller ropar. Detta är något jag har fått lära mig är fel, så det störde mig lite. Men det är också något som känns lite unikt för just Kims stil.
I övrigt så är handlingen mycket spännande och på vissa ställen väldigt skrämmande. Katastrofen som Kim beskriver i boken känns verklig, som att det faktiskt skulle kunna hända, vilket är rätt obehagligt att läsa om samtidigt som det är just det som gör handlingen så bra! Allt beskrivs väldigt bra trots att boken inte är så lång. Det känns som om man befinner sig på plats! Blir också nyfiken på karaktärerna Theo och Ramona. Det här är ju den första boken jag läst av Kim så jag har aldrig träffat dessa karaktärer tidigare. Känner att jag snart måste hugga in på min andra Kim M Kimselius bok som står i hyllan bara för att få lära känna dem lite mer. 
En komisk grej som jag minns från boken är "Kimsivimsi" som hade skrivit ner Theo- och Ramonas övriga äventyr, haha.. Det tyckte jag var lite roligt ;) 
Det enda jag tyckte var lite svårtolkat var slutet. Kommer man fortsätta få följa samma historia i nästa bok eller kommer den boken handla om något helt annat, alltså vara en fristående berättelse? Kändes mest som det sistnämnda. Men det kanske bara är skönt. Det finns ju så gott om långa serier. Dock hade det varit så kul att läsa en fortsättning på den här historien. Vad händer sen? Lyckas dem med sitt uppdrag? Återvänder de någon gång?
Nåja. En jättebra bok i vilket fall. Lätt att läsa och spännande handling! Helt klart tummen upp för den :) 

Betyg: 9/10

Tack Gabriella för din fina recension. Jag tar till mig din kritik. Jag är nog en "utropstecken-människa", ska tänka på det i fortsättningen. (Nu höll jag på att sätta ett utropstecken, igen.) Härligt att du tyckte om Kimsivimsi, några av mina vänner kallar mig för det. Ja, det är en fristående serie, precis som de historiska äventyrsböckerna. Tycker dock att det är roligt att du skulle vilja veta vad som hände sedan. Kul.

Nå, vad säger ni andra som har läst boken, tyckte ni också om den? Skriv gärna och berätta till Kim M Kimselius.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. 
Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!