Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 28 januari 2014

Den populära boken Spöket på Stora Mossen är tillfälligt slutsåld

Efter att boken Spöket på Stora Mossen fått jättefin recension av Bibliotekstjänst är den nu tillfälligt slutsåld.


Så här skrev Carola Lindström på BTJ om spökboken:

"Kim M. Kimselius är en av våra mest  produktiva barn- och ungdomsförfattare. 

Spöket på Stora Mossen är en riktigt spännande bok, en lättläst sträckläsarbok med ett roligt och unikt drag där en spökberättelse utvecklar sig till en deckarhistoria.

Som läsare sitter man på helspänn hela tiden och man läser fort för att få veta hur det slutar. 

Boken passar både tjejer och killar i åldern 9-12 år." 


Jag tycker det är jättekul att den här boken har sålt så bra. Spöket på Stora Mossen är nämligen en av de böcker som jag skrev i min ungdom, de böcker jag kallar för "byrålådsböcker". På den tiden fanns inga mobiltelefoner, inga datorer och barnen lekte mer med varandra än vad de gör nu för tiden.

Miljön har jag hämtat ifrån den plats där jag bodde när jag var barn.

Jag bodde i närheten av ett grisstall och bakom det låg en härlig sandgrop där jag och mina vänner träffades, för att berätta spökhistorier.

Den här platsen låg precis vid Stora Mossen, som faktiskt är en riktig plats och ligger i Helgered utanför Göteborg, där jag bodde som barn. Berättelsen om spökhästen är något som jag fick berättat för mig när jag var liten. Det sägs att berättelsen om bonden och hans häst som drunknade i mossen är sann.

Många gånger hörde jag skriet från mossen på kvällen och det var det som fick mig att skriva den här berättelsen. Kanske var det ett sätt att bearbeta rädslan för spöket?

Under hela mitt liv har jag skrivit och stoppat berättelser i lådorna. Jag plockar fram dem efterhand som det blir tid över ifrån skrivandet av mina fristående historiska äventyrsböcker om Theo och Ramona. Nästa bok från byrålådorna är Rädda min lillebror. Tidigare byrålådsböcker är Kimberlie - Äventyr på Nya Zeeland, Kimberlie - Ett nytt liv, Kimberlie - Främlingar, Mysrys, Den där dagen och faktiskt även På flykt från andra världskrigets fasa.

Det roliga med boken Spöket på Stora Mossen, är att min käre far, som nu blir 91 och debuterade förra året med sin bok Harrys äventyrliga liv, också har skrivit om spöket på Stora Mossen i sin bok. Han berättar den sanna historien, jag har byggt upp en spännande spökbok, hästbok och deckare runt en riktig händelse.

Baksidestext till Spöket på Stora Mossen:
Meya och hennes vänner brukar träffas vid kanten av Stora Mossen för att berätta spökhistorier. En kväll hör de ett förskräckligt skri från mossen och alla rusar hastigt hem, skrämda av ljudet.

Av sin pappa får Meya höra talas om spöket på mossen. Tillsammans med sina vänner bestämmer hon sig för att ta reda på om det verkligen finns ett spöke.

Av misstag blir hon ensam i mörkret och hör återigen ljudet. Som den detektiv hon är, låter hon sig inte skrämmas, utan ger sig på jakt för att hitta spöket. Då råkar hon ut för något som är ännu mer skrämmande än spöken.

Nu har vi beställt omtryck av boken och den kommer att finnas att köpa igen om cirka 3-4 veckor.

Om du blev intresserad av boken kan du fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställa den på nätet, till exempel hos Adlibris eller Bokus. Om du inte kan vänta finns boken även som e-bok att låna på ditt bibliotek, eller köpa på nätet.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 26 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!