Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 7 juli 2015

För varje bok lär jag mig något nytt

Tänk att det fortfarande finns saker att lära sig när man närmar sig 40 utgivna böcker. Jag älskar att lära mig och upptäcker att jag för varje bok har lärt mig nya saker.

Jag tycker om utmaningar och har utmanat mig själv inför varje bok. De får inte efterapa varandra. Jag försöker tänka i nya banor, låter Theo och Ramona resa på ett nytt sätt, skriver annorlunda, överraskar och tänker nytt.

För varje ny bok trodde jag att det skulle bli allt svårare att hitta nya infallsvinklar och nya historiska ämnen att skriva om. Men det är faktiskt tvärtom. Det blir lättare ju fler böcker jag skriver.

Du har säkert hört mig säga det förutom om du följer den här bloggen, men jag säger det igen: I varje bok har jag något jag hakar upp mig på, det kan vara ett ord, en mening, kommateringar, punkter efter meningarna, kapitelslut etc.

Jag tar med mig den lärdomen till nästa bok, skalar bort felaktigheterna och förnyar. Egentligen borde böckerna bli perfekta, men hjärnan hittar på nya spratt och nya dumheter. De gamla felaktigheterna är borta, men nya dyker upp. Inte lika allvarliga som de tidigare. De finns där säkert för att hålla mig alert när jag korrekturläser.

Under våren har jag arbetat med min skrivbok, Att hitta glädje i skrivandet. Där berättar jag hur du ska skriva en bok, hur du hittar glädje när du skriver, hur du tar dig ur skrivkramp och mycket mer. Jag vet hur man ska skriva en bok efter att ha varit etablerad författare sedan 1997. I boken delar jag med mig av alla kunskaper jag bär inom mig. Det är bara en sak, jag gör många av de fel jag påtalar i min skrivbok. Genom att skriva om det har jag blivit ännu mer medveten om felen, något som märks i de två böcker jag har arbetat med parallellt med skrivboken, Sveriges Pompeji  Sandby borgs öde och TudorRosen Kampen om makten.

Idéerna borde väl ta slut efter alla böcker jag har skrivit, men istället bubblar det ständigt nya uppslag inom mig och tiden räcker inte till för att skriva allt jag vill.

Som du säkert vet har jag som mål att skriva 100 böcker innan jag dör. Det känns som ett ouppnåeligt mål. Samtidigt är siffran 50 inte alltför långt borta och det är också en mäktig siffra, 50 utgivna böcker! Ja, det dröjer några år innan jag är där, men jag skriver på, lär mig något nytt för varje bok och blir inspirerad att skriva ännu fler böcker.

Hoppas du tycker det är lika roligt att läsa dem!

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kramisar Kim

Du hittar även skrivtips i min skrivbok Att skriva med glädje, som finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok.

"En väldigt bra bok för dem som skriver som hobby, har författardrömmar eller redan är författare" Tanja Dianovas bokblogg.

Läs mer om Att skriva med glädje.



I sommar, 2015, kommer min andra skrivbok Att hitta glädje i skrivandet.


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker.  Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!