Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 13 augusti 2015

Att känna glädje i skrivandet

Att känna glädje i skrivandet är namnet på den skrivarkurs jag håller under sommaren, i Färgargården, Eringsboda, Blekinge. Många av årets kursdeltagare har varit flitiga och skrivit mycket. En av dem är Jenny Holmström som har bloggat om skrivarkursen. Här kan du läsa hennes berättelser om kursen.

Färgargården, en gammal 1700-talsgård i Blekinge.
Jenny Holmströms berättelse om skrivarkursen Att känna glädje i skrivandet.
Hela min semester var en längtan efter skrivande utan att jag egentligen skrev.

Först strax före sommarens skrivarkurs skulle börja kom jag igång igen. Helt utan motstånd.

I ena stunden skrev jag inte, i nästa ögonblick skrev jag. Och sedan har jag inte kunnat sluta.

Kursen hette ”Att känna glädje i skrivandet” och det var ett mycket passande namn på en angenäm kurs.

Skrivarkursen var så inspirerande, människorna glada, trevliga, intressanta, och pratglada eller lyssnande. En fin samling människor i olika åldrar.

Det var vad som förvånade mig mest när jag kom dit, jag som tidigare varit bland de yngsta och dragit ned medelåldern i de grupper jag varit medlem i, var att jag plötsligt befann mig mitt i åldersmässigt, kanske till och med var halvgammal i sällskapet. Underligt men befriande.

Vid närmare eftertanke befann jag mig nog ganska precis mitt i, bland de tio deltagarna och ledaren och författaren Kim M. Kimselius.

Kim M. Kimselius som ledde skrivarkursen.
Skrivarkursen resulterade inte bara i trevliga nya bekantskaper och uppmuntrande kommentarer, utan i en fortsättning bestående av en gemensam antologi med given deadline (1 juni nästa år), samt en frivillig, fristående fortsättningskurs nästa sommar som jag genast anmälde mig till.

Kursen i år var uppbyggd på ett ytterst trevligt, generöst och pedagogiskt vis. Det bjöds på mat och många fikapauser, kaffe, te och frukt i mängd, samt många skrivar- och livsvisdomar.

Det mesta som Kim gick igenom kände jag redan till. Om ni har ögnat igenom eller läst mitt konstnärliga cv så har ni sett att jag både har gått Skrivarlinjen ett år, med efterföljande romankurs en sommar, samt andra kortare skrivarkurser: bland dessa en helgkurs i att skriva för barn, en helgkurs i Molkom med andra skrivintresserade, en skrivarkurs för ett par andra författare, samt skrivarcirkel både i Västerås i tre år och i Arboga i ett år. Dessutom har jag läst mängder av böcker om skrivande, utbildats i teknisk skrivande på högskolan, samt jobbat som både korrekturläsare och förlagsassistent, och en kort tid som skribent på tidning.

Med andra ord kunde jag det Kim berättade om, men det gjorde det inte mindre givande. Alla berättar och visar på olika vis, och alla människor har något eget att ge, även i sådant som man redan känner till.

Ett pedagogiskt häfte gjorde att man lätt kunde följa med i allt vad Kim sade, och i häftet fanns gott om plats att anteckna på. Snillrikt med ett häfte som man dessutom kunde ta med sig efter kursen och där man kunde ha både bakgrund och egna anteckningar samlade på ett och samma ställe.

Jag antecknade, inte för att jag inte kunde vad hon sade, utan för att jag ville hänga med och hålla mig klarvaken och följa med i allt vad Kim berättade. Jag håller lättare uppe koncentrationen om jag antecknar samtidigt.

På ett enkelt och lekfullt sätt varvades teori med praktik, längre och kortare skrivövningar. Inget tvång att läsa upp men de flesta gjorde det ändå.

Det som var annorlunda med den här kursen var att alla fick plats att med ord och högt inför de andra formulera sina problem och tankar kring sitt eget skrivande.

Det fick det att snurra ordentligt inom mig, det fick mig att reflektera och snabbmogna på ett sätt som jag inte trodde varit möjligt.

Med ens blev jag tvungen att inse: jag kan redan skriva.

Jag kan avsluta det jag påbörjar om jag bara lägger manken till.

Jag bestämmer själv och jag vet att jag klarar det här.

Jag har redan nått så mycket längre än jag insett.

Jag är författare.


Dessa tre ord, tillsammans med en visshet om att det kan vara väldigt glädjefyllt och roligt att skriva, tar jag med mig hem igen.



Tack för det härliga inlägget och de fina orden om min skrivarkurs, Jenny!

När jag läste Jennys CV blev jag imponerad över hur många skrivarkurser hon har gått. När jag läste hennes blogginlägg förstod jag varför hon ännu inte hade skrivit den bok hon längtat efter. Men nu kommer både jag och de andra kursdeltagarna att se till att Jenny skriver, för hon har talang!

Det är otroligt inspirerande att som kursledare få ta del av deltagarnas berättelser och se hur de utvecklas under kursens gång. Jag ser fram emot att få läsa någon av alla de böcker Jenny kommer att producera i framtiden. Innan dess kommer vi ut med en antologi nästa höst.

På Jennys blogg Havsdjupens sal kan du läsa hela blogginlägget.

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?


Kramisar Kim

Du hittar även skrivtips i min skrivbok Att skriva med glädje, som finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok.

"En väldigt bra bok för dem som skriver som hobby, har författardrömmar eller redan är författare" Tanja Dianovas bokblogg.

Läs mer om Att skriva med glädje.



Nu finns min andra skrivbok Att hitta glädje i skrivandet ute i handeln. Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.
"Än en gång lyckas Kim dela med sig av sin skrivglädje och inspirera till att låta orden flöda. --- Att hitta glädje i skrivandet är boken för alla de som drömmer om att skriva, men inte har en aning om hur de ska gå tillväga för att skriva en hel bok. Det är också boken till de som skrivit ett tag, men tappat glädjen i skrivandet. --- Kim delar verkligen med sig av skrivglädje och jag längtar efter att få skriva mina berättelser." Emmelie Hardenborg


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker.  Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!