Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 11 augusti 2015

Skrivprocess Utropstecken

Vad är ett utropstecken?
Utropstecken (!) är ett så kallat stort skiljetecken som inom åtskilliga skriftspråk används som avslutning på utrop, uppmaningar, önskningar, tilltal, hälsningar och liknande interjektioner. (Wikipedia)

Utropstecken, skiljetecken ( ! ) som i många språk sätts i stället för punkt i slutet av en utropssats. I spanskan sätts det liksom frågetecknet både i början (uppochnedvänt) och i slutet av satsen. (Nationalencyklopedin)

Vad är ett utropstecken? "Utropstecken" är tecknet ( ! ) man använder för att avsluta en mening med utrop, stark önskan, uppmaning eller hälsning. (Skrivtecken i svenska språket)

Nu vet du vad ett utropstecken är.

Mitt liv med utropstecken
Mitt liv är ett enda stort utropstecken. Så långt tillbaka jag kan minnas har jag använt mig av utropstecken för att förstärka en mening. Ibland har jag till och med satt tre utropstecken efter meningen!!!

Mitt liv är kantat av utropstecken, oväntade dödsfall, sjukdomar, förluster, resor, möten etc. Det är saker som kräver att tryckas lite extra på, att berätta om, att minnas, att förvalta väl, gärna med ett utropstecken. Det här året har det varit extra många utropstecken i mitt liv.

Utan att jag vet om det använder jag mig alltför ofta av utropstecken när jag skriver. Tecknet slinker in som avslutning på helt vanliga meningar, bara för att jag vill fästa större uppmärksamhet på meningen hos läsaren. Helt fel! Ändå kan jag inte låta bli, det bara blir så, det är sådan jag är. Hela jag är ett stort utropstecken.

Jag berättar för eleverna på skrivkurser hur utropstecknet ska användas, ändå gör jag själv fel. Är det sådant som kallas för betingad reflex, något jag har lärt mig genom åren?

Ibland påpekar någon läsare att jag har många utropstecken i mina böcker, då skärper jag till mig, för ett litet tag, sedan glömmer jag det igen och är tillbaka i gamla vanor. Du vet, det är så lätt att falla tillbaka i dem.

Nu har jag satt upp en stor lapp på min dator KONTROLLERA DINA UTROPSTECKEN!!!

Ja, jag vet, jag har satt tre utropstecken efter texten, lite som en blinkning till mig själv smiley, ett skämt för att jag ska minnas och inte glömma. Nu gäller det att jag inte blir blind för lappen, sådant händer också.

Jag lär mig hela tiden och utvecklas både som författare och person. Kanske kan jag till slut få bort den fula ovanan. Sedan har jag fler fula ovanor att slipa bort, det är sådant som kallas livet, att omforma sig, att leva och utvecklas.

Nu har jag tagit för vana att vid allra sista korrekturläsningen nästan enbart fokusera på utropstecknen. De är fortfarande alltför många, även om de har blivit betydligt färre.

Tänk på dina utropstecken när du skriver. Ska de finnas där, eller gör du som jag, skriver dit dem för att få läsaren mer uppmärksam på just den raden.

Lycka till med skrivandet!

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kramisar Kim

Du hittar även skrivtips i min skrivbok Att skriva med glädje, som finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok.

"En väldigt bra bok för dem som skriver som hobby, har författardrömmar eller redan är författare" Tanja Dianovas bokblogg.

Läs mer om Att skriva med glädje.



Nu finns min andra skrivbok Att hitta glädje i skrivandet ute i handeln, det är bara att fråga efter den, eller beställa den på nätet.
"Än en gång lyckas Kim dela med sig av sin skrivglädje och inspirera till att låta orden flöda. --- Att hitta glädje i skrivandet är boken för alla de som drömmer om att skriva, men inte har en aning om hur de ska gå tillväga för att skriva en hel bok. Det är också boken till de som skrivit ett tag, men tappat glädjen i skrivandet. --- Kim delar verkligen med sig av skrivglädje och jag längtar efter att få skriva mina berättelser." Emmelie Hardenborg


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker.  Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!