Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 7 mars 2016

Blekinges Bokmässa Eriksberg

Ja, då har Blekinges första bokmässa på Eriksberg varit. Johnny Karlsson som var den drivande kraften för bokmässan hade beräknat att det skulle komma cirka 500 personer. Enligt P4 Radio Blekinge var det mellan 800-1000 personer som besökte mässan där 70 författare, förläggare och litterära sällskap med anknytning till Blekinge hade samlats.

Det var inte lätt att få plats med mina runt 40 böcker på den lilla yta som var tilldelad mig och mina böcker. Några titlar fick ligga kvar i lådorna, andra titlar hade fått stanna hemma. Vi var där tidigt och alla utställarna hade ännu inte kommit.

Det var rätt tomt i lokalen och jag fick god överblick där jag satt och skrev autografer.

Här ser du Johnny Karlsson, eldsjälen bakom Bokmässan i Blekinge. En man med många idéer, ett gott hjärta och alltid nära till skratt. En kär vän.

När folk frågar vilken ålder mina böcker riktar sig till, brukar jag alltid säga att mina böcker läses av lika många vuxna som barn och ungdomar. Dan Eriksson är ett bra bevis på detta. Han kom fram och presenterade sig som "ditt största fan". Lite senare kom han tillbaka och överlämnade en signerad bok där han hade skrivit "till min idol Kim". Dessutom berättade han, att efter att ha träffat mig direkt vid ankomsten, hade tänkt: "Det spelar ingen roll om jag inte säljer en enda bok. Det har ändå varit värt att komma hit för jag har fått träffa Kim." Sådana ord gör mig glad. Jag kan berätta att Dan sålde en hel del böcker och det tycker jag han ska vara stolt över.

Blev intervjuad av Stefan från tidningen Bas Blekinge. Han berättade att han hade varit på en utlandsresa tillsammans med sin fru. Där hade de träffat en trevlig man som de börjat prata med. När de kom in på yrken berättade mannen att han var författare och hade blivit det tack vare att Kim M Kimselius hade inspirerat och sporrat honom.

Du anar inte hur glad jag blir över att få höra sådana saker.

En kvinna kom fram och sa "Är inte du för stor för att vara på en sådan här liten bokmässa?" Mitt svar var att det tyckte jag inte. Johnny Karlsson har ställt upp för mig många gånger. Att komma till bokmässan var ett sätt för mig att betala tillbaka för all hans hjälp. Dessutom hade jag vansinnigt roligt hela tiden.

Det syns klart och tydligt på den här bilden som författaren Paulina Bengtsson tog på mig, maken Jan och sig själv.

Det var en givande bokmässa på många sätt. Blekinge museum köpte in några av mina böcker och fick mig att äntligen ta itu med ett projekt som har legat i bakhuvudet och vuxit ett tag. Nu har jag nästa års (2017) två historiska teman helt klart för mig. Men de avslöjar jag inte ännu.

Missade du årets bokmässa i Blekinge, hoppas jag att du kommer nästa år. För det var ett härligt evenemang, utan några stora glassiga montrar, inga mitt och ditt. Alla samsades gott på de tilldelade ytorna och hade minst lika roligt som jag under hela bokmässan.

Vet du, vi var bland de första som kom till bokmässan och vi var de sista att packa ihop. Vår sista kund var en liten flicka med mamma och pappa. Hon köpte en bok, som mamman betalade. Strax därpå kom mamman tillbaka och köpte ytterligare en bok. Sedan kom hon tillbaka ännu en gång och köpte en till. När hon kom tillbaka den fjärde gången hade vi plockat ned den titeln hon ville ha, men vi packade gärna upp den till henne.

Underbara, härliga läsare, vänner, författarkollegor, lärare, bibliotekarier och besökare på Bokmässan i Blekinge på Eriksbergs gård: Tack för en magisk söndag!

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Så roligt att det blev så lyckat, både för dig och ditt största fan! :)
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Hej Ann

    Ja, det var jättelyckat. Är full av energi trots att gårdagen var en lång, intensiv dag.

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!