Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 27 juli 2016

Det var en gång...

Det var en gång...
Ord som inleder många sagor. När jag var barn visste jag att det skulle komma en riktigt bra berättelse när sagan började med de orden. Då brukade jag lägga mig på magen, och stödja huvudet i händerna, medan jag uppmärksamt lyssnade på orden mamma läste.

Läsa är som att drömma med öppna ögon. (Bilden från
I Love Reading Books foto)

Vad är en saga egentligen?
Sagan blandar verklighet med fantasi. Den innehåller ofta tomtar, troll, prinsar och prinsessor, drakar och ibland även talande djur, eller talande växter och träd. Allt kan hända i en saga.

En saga kan också ha ett budskap. Du kanske vill protestera mot mobbing eller något annat du tycker är fel. Då kan du skriva om det i sagoform. Som i berättelsen om Askungen av bröderna Grimm. Den sagan börjar i ett vackert hus där det bodde en rik man, hans hustru och deras dotter. Där levde de alla lyckliga tills en dag olyckan var framme. Den unga flickans mamma blev allvarligt sjuk och dog. I slutet kallade hon till sig dottern och bad henne lova att alltid vara vänlig och ärlig.

Den unga flickan sörjer djupt tills den dag hennes pappa säger att han tänker gifta om sig.
Hon skulle få en styvmor och två styvsystrar. Något som gjorde flickan glad. Men flickans glädje varade inte länge, för det visade sig att de tre kvinnorna var ena riktiga ragator.
De var elaka, dumma, fåfänga och avundsjuka.
Det blev början på en hemsk tid för den unga flickan.
"Vi vill inte bo ihop med den där dumbommen. Det enda hon duger till är att städa och passa upp på oss. Så, iväg till köket med dig, disken väntar!"
Det var så de två styvsystrarna behandlade den stackars flickan. Hon fick inte längre sova i sin egen säng utan hon fick nöja sig med en madrass på vinden. Hennes kläder blev smutsigare för var dag som gick. De var alltid täckta med aska, så styvsystrarna kallade henne för Askungen.

Hur börjar sagorna?
En saga kan börja på många sätt: För många år sedan levde en kejsare, som var så oändligt förtjust i nya, vackra kläder, att han gav ut alla sina pengar för att bli riktigt fin och grann.
Det var början på Kejsarens nya kläder av H.C. Andersen.

Långt härifrån, där borta, dit svalorna flyger, när det blir vinter hos oss, bodde en kung som hade elva söner och en dotter, Elisa.
Det var början på De vilda svanarna av H.C. Andersen.

I den trånga, krokiga gränden bland andra torftiga hus stod ett hus, som var så smalt och så högt, uppfört av korsvirke, som hade spruckit i alla fogar och kanter. Fattigt folk bodde där och fattigast såg det ut i vindsvåningen.
Visst låter den här sagan spännande? Den heter Flaskhalsen.

På taket till det sista huset i en liten stad fanns ett storkbo. Den raden tycker jag mycket om. Det är första raden i sagan om Storkarna.

Det var en gång en fattig skogshuggare som bodde i skogen. Han och hans hustru hade sex söner. Båda två längtade efter en liten flicka. Här har du den klassiska inledningen på en saga. Det här är sagan om Tummeliten.

Idag var det fest i skogen! Ett nytt litet rådjur hade kommit till världen. Han hette Bambi och hans mamma var så stolt över honom. Du har säkert läst Bambi eller sett filmen på tv. Första raden till sagan tycker jag är oerhört fin.

Hur slutar en riktig saga?
En riktig saga ska ha ett lyckligt slut. Det förväntar sig läsaren.

Ja, detta var sagan om John Blund. I kväll kommer han nog och berättar flera vackra sagor för dig. Det var slutet på sagan om John Blund.

Och därför förblev herdinnan och sotaren tillsammans. De välsignade limmet i farfars nacke och fortsatte älska varandra, ända tills de gick i bitar. Det här är en av mina favoritsagor, Herdinnan och sotaren. I min bok Kimberlie Ett nytt liv, har jag med den porslinsfiguren.

Känner du igen slutet på den här sagan?
Men i hörnet mellan de båda husen satt i den kalla morgonstunden den lilla flickan med leende mun - död, ihjälfrusen den sista aftonen på det gamla året. Nyårsmorgonen gick upp över det lilla liket, som satt där med sina svavelstickor, varav en bunt var uppbränd. Hon har velat värma sig, sa man.
Ingen visste vad allt vackert hon hade sett, i vilken glans hon med gamla mormor gått in till nyårsglädjen.  
Nu tänker du säkert på att jag sa att alla sagor skulle sluta lyckligt. Minns hur jag grät som barn när jag läste slutet, ända fram tills sista raden. Då blev jag glad. Där räddade författaren den lilla flickan. Slutet var hämtat från Den lilla flickan med svavelstickorna.

Många sagor har liknande slut
De var mycket lyckliga och hela familjen var lycklig.
Och så levde de hela livet, lyckliga tillsammans.
De var så lyckliga över att ha återfått sina pojkar.
De levde lyckliga och fick många barn.
Och som i alla sagor levde de ett långt och lyckligt liv.
Slutet gott, allting gott!

Varför skriver hon om sagor? 
Den frågan kanske du ställer dig efter att ha läst texten. Det beror på att en av mina kursdeltagare i en av skrivarkurserna talade om att hon berättade en saga för sig själv varje kväll för att somna gott. Jag testade igår, men inte somnade jag. Däremot vaknade jag med orden Det var en gång... i huvudet.

Därför fick dagens inlägg handla om sagor.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs till sommaren för mig, Kim M Kimselius?
Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans för mig?

Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. 

Här ser du mina skrivböcker:
Att hitta glädje i skrivandet  Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.

"Kimselius delar frikostigt, handfast och inspirerande med sig av sina erfarenheter, kunskaper och upplevelser av att skriva berättelser och att vara författare. Att hitta glädje i skrivandet är en bok som fungerar som både sporre och handbok och passar för såväl deltagare på skrivarkurser
som aspirerande författare i blandade åldrar eller allmänt intresserade." BTJ-häftet nr 20, 2015. Lektör Henric Ahlgren


Att skriva med glädje, finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok. Tyvärr är boken tillfälligt slut och utkommer i nyreviderad utgåva september 2016. Boken finns fortfarande som e-bok.

"Det är en ovanligt inspirerande bok. Så fort du släpper den går du direkt till datorn och börjar skriva själv. Därför att lusten blir SÅ stor efter att ha läst i denna bok att du helt enkelt inte vill göra något annat än att skriva!" Helena Milton

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

Jag med några av mina drygt 40 böcker.  Foto Bertil Knoester

2 kommentarer:

  1. Jag önskar att jag hade de sagor min pappa berättade för mig i en bok, så jag kunde läsa dem idag. Men han hittade på efterhand som han berättade och det var ju just det som gjorde hans berättelser fantastiska på sitt sätt. Och verkliga. Jag visste ju att de fanns, Lilla Bergstrollet och de andra figurerna. Kanske lever de vidare i mina böcker genom att de startade min fantasi? Sagor är fantastiska.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  2. Hej Eva

    Det förstår jag. Kanske du ska skriva ned de sagor du minns? Då kan du läsa dem om och om igen.

    Ja, sagor är fantastiska!


    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!