Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 9 augusti 2016

Ett bokomslag blir till

Nu är det inte långt kvar, ett bokomslag blir till 

Snart är mina båda böcker om Island klara: Döden på Island och Det osynliga folket på Island. Då menar jag inte att jag har skrivit klart dem, för det har jag gjort och skickat till tryckeriet. Böckerna finns snart i bokhandeln. Nja, inte riktigt ännu, jag väntar på provtryck av omslagen och på att läsa korrektur på inlagan.

Men jag är klar med böckerna. Författarporträttet på baksidan av boken är taget av Jan-Erik Ejenstam. Det foto valde jag eftersom det är taget när jag sitter på en stor stenmur som ligger strax utanför vår tomt. Jag är omgärdad av stenar. Eftersom även bokens framsida består av stenar och mystiska varelser tyckte jag att det här författarporträttet passade bra till Det osynliga folket på Island.

Egentligen borde jag ha ett författarporträtt med eld i bakgrunden till Döden på Island. Men jag valde att använda mig av Lars Janssons foto av mig när jag är i skrivarstugan och skriver just den här boken. Inget läsarna vet om, men du som läser blogginlägget vet det nu.

Bokomslagen blir till
Allt börjar med en grovskiss från illustratören, Mats Minnhagen. Här visar Mats hur han byggt upp omslaget utifrån mina skriftliga instruktioner.

Det osynliga folket på Island, grovskiss. Ibland skickar jag med foton från platser jag har besökt och ger Mats möjlighet att bygga upp miljön utifrån fotona. Det är vad jag har gjort på båda de här böckerna. På Det osynliga folket på Island är fotot från Dimmuborgir på Island, en magisk plats med lavaformationer som ser ut som troll. Besök platsen om du har möjlighet. Jag åker gärna dit igen.

Döden på Island, grovskiss. Här fick Mats ett foto från Thingvellir ett par mil utanför Reykjavik på Island. Också en helt magisk plats, där bland annat vissa delar av Game of Thrones och Ronja Rövardotter är inspelade. Upptäckte i en av de senaste böckerna av Sagan om Isfolket att Margit Sandemo låter läsarna följa med till båda de här mytomspunna platserna. Kändes kul att läsa det efter att jag själv hade skrivit om platserna och varit där.

Det osynliga folket på Island, färgskiss. Här börjar jag kunna se hur det färdiga omslaget kommer att se ut. Jag älskar ögonen som stirrar på Theo och Ramona.

Döden på Island, färgskiss. Här kommer färgerna till och därmed dramatiken, för det här är en dramatisk bok.

Det osynliga folket på Island, färdig, men ändå inte...

Döden på Island, färdigt omslag, utan rubrik.

Det osynliga folket på Island, helt färdig framsida. Nu ser du vad som fattades tidigare, eller hur? Texten Theo- och Ramonaäventyr hade inte kommit med på förra bilden. Lite synd att lägga dit den, eftersom alla trollen då försvann.

Döden på Island, helt färdig framsida.

Nu ligger de färdiga bokomslagen och inlagan, själva texten, hos tryckeriet. Snart kommer jag att få provtryck på omslagen och därefter själva inlagan att korrekturläsa. Omslagen ska kontrolleras så att färgerna är rätt, jag får en sista chans att se om jag har missat något.

Detsamma gäller inlagan. I början korrekturläste jag texten och hittade korrekturfel, men det har jag slutat med. Det blir dyrt att ändra ett enstaka korrekturfel i det här läget. Det är bättre att ha sett till att korrekturläsa boken ordentligt innan den går till tryck.  Men jag får chans att se om det är några större fel, hittar jag några rättar jag givetvis till dem och tar den kostnaden. Inlagan får jag som PDF-fil, snabbt att bläddra igenom, för att kontrollera så att alla sidor är där, inga rader har tappats bort, att jag inte har glömt skärmärken med mera. Läs mer om inlaga och bokens uppbyggnad på Wikipedia.



Hitta rätt illustratör
Har du ännu inte hittat rätt illustratör kan jag rekommendera dig att kika in på Illustratörcentrum. Det var där jag hittade Mats Minnhagen. Det finns även Svenska Tecknare.

Du ska hitta en illustratör som passar din berättelse, en person du kan samarbeta med. Att få en skicklig illustratör kostar, men är väl värt pengarna.

Du kanske även ska ha illustrationer inne i boken, då gäller det verkligen att du kan samarbeta väl med illustratören.


Vad kännetecknar en illustratör?
En illustratör är en person som ritar, målar eller utför grafiska blad som förlagor till illustrationer till böcker, tidskrifter, reklam- och informationsmaterial, animerad film och till andra produkter. Illustrationens uppgift är ofta att vara ett komplement till en text. Illustrationen kan ha flera olika syften. Det kan vara för att locka till uppmärksamhet, informera, förtydliga, instruera, roa eller bara vara fin.

Många illustratörer har en utbildning på konstskola, folkhögskola med bildinriktning, serietecknarskola, animationsskola eller som någon form av designer. Men det finns även många som är helt självlärda. Att arbeta som illustratör innebär oftast att man jobbar som egenföretagare då det är ganska få företag som anställer en illustratör. Istället jobbar illustratören med kortare eller längre uppdrag till flera olika uppdragsgivare eller med helt egna projekt. Det kan handla om allt från flera illustrationer till en bok, mönster till ett tryck på en handduk, en seriestrip eller kanske en enstaka bild till en reklamkampanj.

I Sverige samlas många illustratörer i organisationen Svenska tecknare. De har som uppgift att inspirera, utbilda, ge ekonomisk och juridisk rådgivning till sina medlemmar. Många samlas även hos Illustratörcentrum som har som uppgift att marknadsföra och inspirera sina medlemmar. En del illustratörer finns även representerade av en illustrationsagentur. (texten under rubriken Vad kännetecknar en illustratör är hämtad från Wikipedia.)

Lycka till med din bok! Jag har redan börjat på nya böcker. Ännu är det för tidigt att berätta vad de handlar om, men jag lovar, du kommer inte att bli besviken.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs till sommaren för mig, Kim M Kimselius?
Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans för mig?

Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. 

Här ser du mina skrivböcker:
Att hitta glädje i skrivandet  Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.

"Kimselius delar frikostigt, handfast och inspirerande med sig av sina erfarenheter, kunskaper och upplevelser av att skriva berättelser och att vara författare. Att hitta glädje i skrivandet är en bok som fungerar som både sporre och handbok och passar för såväl deltagare på skrivarkurser
som aspirerande författare i blandade åldrar eller allmänt intresserade." BTJ-häftet nr 20, 2015. Lektör Henric Ahlgren


Att skriva med glädje, finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok. Tyvärr är boken tillfälligt slut och utkommer i nyreviderad utgåva september 2016. Boken finns fortfarande som e-bok.

"Det är en ovanligt inspirerande bok. Så fort du släpper den går du direkt till datorn och börjar skriva själv. Därför att lusten blir SÅ stor efter att ha läst i denna bok att du helt enkelt inte vill göra något annat än att skriva!" Helena Milton

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

Jag med några av mina drygt 40 böcker.  Foto Bertil Knoester

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!