Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 7 augusti 2016

Hur ärtor kan väcka orden till liv

Hur ärtor kan väcka orden till liv
Orden flödar ständigt inom mig, fantasin vet inga gränser och antalet utgivna böcker ökar med rasande fart.

Då kommer en helt vardaglig handling in i livet och minnena väller fram, väcks till liv av något så enkelt som att plocka och sprita ärtor.

Årets ärtskörd var god och jag hann lyssna färdigt på boken Virus av Daniel Åberg medan jag höll på att öppna ärtskidorna och plocka ut de små gröna vitaminbomberna.
Mitt i allt var jag tvungen att stoppa ljudboken, när ett minne dök upp inom mig. En varm solskensdag, i min barndom. Moster Kajsa (min extramamma) och min mamma satt och spritade ärtor. De vek ena hörnet på ärtskidan och drog av den. En tunn tråd följde med från ärtskidan, som om en dragkedja öppnades. Sedan satte de tumnageln i öppningen och ärtskidan sprack upp. Men en enda rörelser hade de tömt ärtskidan från de gröna ärtorna.

De satt på en vitmålad bänk, med det gula sommarhuset bakom sig. Mamma hade som vanligt sitt raka bomullsförkläde, som var mer som en jacka, över sina vanliga kläder. Allt för att vara ren och snygg till middagen. Men jag vet att när middagen kom behöll hon överdragsklänningen på, eftersom min lillebror behövde ha hjälp att matas.

Jag satt i skrädddarställning framför dem i det gröna gräset. Armbågarna mot knäna och huvudet vilande i händerna. Jag studerade dem fascinerat. De pratade vuxenspråk. Det var sommarsurr i luften och doft av rosor fladdrade då och då förbi med sommarvinden.

De var glada, systrarna, de tänkte inte på vad de gjorde, de bara arbetade på medan de pratade om livet, om barnen, om sommaren, om huset, om allt som jag egentligen inte lyssnade på, för jag var upptagen av min egen värld. Redan då fanns orden inom mig och jag byggde på en ny berättelse, där inga ärtor fanns med, men väl prinsar och prinsessor, drakar och stora slott med tinnar och torn.

Tänk att detta minne som så länge har legat fördolt inom mig dök upp igår medan jag satt och spritade ärtor.

Bättre nedvarvning efter en intensiv skrivperiod kunde jag inte ha fått. Barndomens rofylldhet kom över mig och inga bekymmer fanns. Allt var enkelt och livet var oändligt.

Synd att alla ärtorna är plockade och spritade nu. Jag hade god hjälp av kattungarna Troll och Trulsa som hängde i revorna och dök ned i den stora bunken för att se vad för intressant som dolde sig i den.

Här klättrar de på stengärdsgården en liten bit ifrån trädgårdslandet.

Jag är tacksam över att minnet dök upp, att bilden är så stark inom mig, trots att jag aldrig för ett ögonblick har tänkt på den där stunden. Nu kommer jag att förvalta den väl och stoppa den i min ask av fina minnen.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs till sommaren för mig, Kim M Kimselius?
Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans för mig?

Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. 

Här ser du mina skrivböcker:
Att hitta glädje i skrivandet  Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.

"Kimselius delar frikostigt, handfast och inspirerande med sig av sina erfarenheter, kunskaper och upplevelser av att skriva berättelser och att vara författare. Att hitta glädje i skrivandet är en bok som fungerar som både sporre och handbok och passar för såväl deltagare på skrivarkurser
som aspirerande författare i blandade åldrar eller allmänt intresserade." BTJ-häftet nr 20, 2015. Lektör Henric Ahlgren


Att skriva med glädje, finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok. Tyvärr är boken tillfälligt slut och utkommer i nyreviderad utgåva september 2016. Boken finns fortfarande som e-bok.

"Det är en ovanligt inspirerande bok. Så fort du släpper den går du direkt till datorn och börjar skriva själv. Därför att lusten blir SÅ stor efter att ha läst i denna bok att du helt enkelt inte vill göra något annat än att skriva!" Helena Milton

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

Jag med några av mina drygt 40 böcker.  Foto Bertil Knoester

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!