Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 6 augusti 2016

Ord som berör

Många människor passerar genom mitt liv, en del möter jag aldrig igen, andra har jag turen att få möta flera gånger.

Ibland ger mötena upphov till något alldeles extra. Idag tänkte jag dela med mig av Idel Strålstjärnas tankar och ord. Läs och njut!

Fjärde gåvan gav vingar
Jag öppnade dörren till Färgargården. 

Där satt de. Alla mina, så kallade, nya skrivarvänner. De som förväntades ha samma stora intresse som jag. Hade de där långhåriga, runda, smala, korthåriga, fräkniga, som satt runt bordet, samma skrivarbehov och längtan att formulera bokstäver? Få ord på pränt som jag? Hade de också berättelser att berätta som bara skrek att få komma ut? Något att säga och förmedla som bara pockar? En inre längtan att beröra och beröras?

Efter en kort presentation insåg jag nervöst. De flesta hade lång erfarenhet av skrivarbranschen och väldigt mycket mer med sig i sin väska än jag. Mina tankar och ord var säkert ingenting i jämförelse med deras vilda fantasi. Det skakade om. Gjorde mig och min vän ännu mer osäker. 

Vad gjorde vi där? Hade vi hamnat helt galet fel? Jag som bara var nyfiken, ville och trånade efter att lära mig skrivarkonsten. Längtan inom mig att få ner de där orden och bara få se dem på papper. Glädjas över hur bokstäverna glimmade tillbaka mot mig i en underbar skapande kedja, som bildade oemotståndliga meningar, berörande för mig och den som eventuellt ville läsa. Det var min längtan. Just då.

Underbara Kim tog oss precis där var och en befann sig, förflyttade oss med på vår egen resa genom författarlandet. Skapade vägar som gjorde det möjligt för oss alla att mötas och teckna magiska berättelser.

Vi lärde oss enormt mycket den där helgen. Vi skrev, vi svettades, vi grät, skrattade och rös. Övade dialog, händelser, gestaltning, skapade färg, form och frihet i vårt skrivande. Vår fantastiska Kim gav av hela sin trygghet, tilltro och kunskap. Gav oss plats att bara flyta runt i ett stort böljande hav av möjligheter för att finna oss själva i skrivandet. Gav oss utrymme att växa. För att finna glädjen, lusten, kreativiteten och möjligheten att få ner det som kokade inom oss på det sätt som vi själva kände blev bäst. Hon gav oss alla mod och framförallt mig en stor spark så självkänslan flög högt i takt med orden jag skapade. 

Läs hela blogginlägget på Idel Strålstjärnas blogg.

En diamant rörde vid min själ...
Författarkursen led mot sitt slut. Alla nya ansikten hade, på bara några dagar, blivit nya vänner att räkna med.

Jag minns hur jag suckande funderade över hur skrivandet skulle få möjlighet att leva vidare i vardagen, när Kim lämnade över sitt förslag. En möjlighet öppnade sig, unik, lockande och förtrollande. En omöjlighet som kunde bli möjlighet gnistrade framför allas våra ögon. En diamant som rörde vid min själ

”Om ni vill, skriver vi två noveller var och ger ut en novellsamling tillsammans”, säger hon på det där enkla Kim-viset. Vi tittade förvånande på varandra. Skojade hon? 

Chockerande kröp drömmen in under skinnet. Sved, brände och gav ifrån sig värme. Värme av längtan. Hjälp! Skulle vi klara det? Trevande hördes våra trånande Ja-svar. Men hur hamnade Jag här? I allt detta? Var det vår gemensamma längtan som fört oss hit?

Tänk att få hålla sin egen bok i sin hand. Se sin egen text i boktryck. I boktryck! Skimrande svarta bokstäver glimmande, som kommit ifrån min egen hand. Vilken glädje!

Vi fick ett mål, en mening och en stor möjlighet,
Och det kommer jag för alltid vara ödmjukt tacksam för.
Nu är det dags
Nu är det dags för Idel Strålstjärna och hennes medförfattare att snart få hålla den färdiga boken i sin hand, få njuta av alla orden och sätta den i sin bokhylla. Att stolt visa upp boken för alla nära och kära. Att kunna titulera sig författare. Något många drömmer om men aldrig riktigt lyckas nå fram till, bara för att de inte vågar släppa taget och satsa på sin dröm.



Här är den boken som ger Idel Strålstjärna och många andra av mina skrivkursdeltagare vingar och rätt att titulera sig författare Färgargårdens andar.

Att få läsa Idels tankar om skrivarkursen och den glädje hon kände när jag erbjud kursdeltagarna att ge ut en gemensam bok, det inspirerar och får mig att längta till nästa sommar, när samma grupp deltagare kommer tillbaka för sitt tredje skrivkursår tillsammans med mig. Helt magiskt!

Baksidestext till boken:

Det är något magiskt med Färgargården. Direkt någon sätter foten innanför dörren börjar det hända saker. Människor passerar revy, livsöden flyter ihop och orden flödar. Vad hände egentligen här för länge sedan? Vad är det för speciellt med den gamla gården som gör att ingen lämnas oberörd?

Sjutton författare har inspirerats av atmosfären i det gamla huset och berättelserna har vuxit fram. Genom novellerna får du ta del av det förflutna och se vad som händer när varken fantasi eller ord sätter några gränser. Vem är det som fortfarande finns kvar i huset, efter flera hundra år? Läs, njut och försvinn bort i gränslandet mellan fantasi och verklighet.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs till sommaren för mig, Kim M Kimselius?
Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans för mig?

Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. 

Här ser du mina skrivböcker:
Att hitta glädje i skrivandet  Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.

"Kimselius delar frikostigt, handfast och inspirerande med sig av sina erfarenheter, kunskaper och upplevelser av att skriva berättelser och att vara författare. Att hitta glädje i skrivandet är en bok som fungerar som både sporre och handbok och passar för såväl deltagare på skrivarkurser
som aspirerande författare i blandade åldrar eller allmänt intresserade." BTJ-häftet nr 20, 2015. Lektör Henric Ahlgren


Att skriva med glädje, finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok. Tyvärr är boken tillfälligt slut och utkommer i nyreviderad utgåva september 2016. Boken finns fortfarande som e-bok.

"Det är en ovanligt inspirerande bok. Så fort du släpper den går du direkt till datorn och börjar skriva själv. Därför att lusten blir SÅ stor efter att ha läst i denna bok att du helt enkelt inte vill göra något annat än att skriva!" Helena Milton

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

Jag med några av mina drygt 40 böcker.  Foto Bertil Knoester

2 kommentarer:

  1. Tack fina Kim du har gett mig vingar. Längtar efter att få hålla den färdiga boken i min hand.

    SvaraRadera
  2. Hej Idel

    Tack själv för att jag fick möjlighet att inspirera dig till att pröva dina vingar.

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!