Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 30 juni 2017

Underbar bok Morrison och hamsterjakten

Underbar bok Morrison och hamsterjakten

Morrison och hamsterjakten av Sanna Juhlin och Mimmi Tollerup är en underbar bilderbok. Jag skriver inte "för de yngre", för jag hade minst lika stor behållning av boken som jag tror de mindre barnen har. Det här är en bok jag ser fram emot att läsa för mina barnbarn, om och om igen.

Morrison är en katt. Han är kung i familjen och van vid att vara i centrum. En dag flyttar en liten hamster in. Familjen kallar honom för Kungen. Morrison blir utestängd, eftersom de är rädda för att han ska göra hamstern illa.

Man får följa Morrisons tankar om allt det nya som händer. Han är inte glad, men han är inte arg heller. När hamstern försvinner får Morrison skulden. Han ger sig ut på hamsterjakt.

Älskade verkligen den här boken. Med flera egna katter i huset känner jag igen kattens beteende. Minns när vi skaffade två kattungar och den gamla katten, som ännu inte hade accepterat kattungarna, kom med en död kanin, utan huvud, och gav dem. Det där vårdande beteendet som katter har lyckas Sanna och Mimmi skildra mycket väl i boken.

En av de bästa bilderböcker om djur jag har läst på länge. Läs den!

Upptäckte att den även finns som ljudbok. Perfekt att låta barnet lyssna och titta på bilderna, om och om igen!



Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.


Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!