Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 30 oktober 2017

Vetskapen får mig att må bra

Vetskapen får mig att må bra

Bara att veta att jag inte ska ut och resa på flera månader får mig att må bra. Visst älskar jag att besöka nya platser och träffa nya människor, göra research för ett nytt ämne och lära mig nya saker.

Men det bästa jag vet är att bara vara hemma. Igår njöt jag verkligen av att bara vara.

Jag valde att inte starta upp webbdatorn, eller skrivdatorn. Istället tog jag min skrivbok, tände kakelugnen och slog mig ned i värmen, sedan lät jag pennan flyga fram över papperet. Orden kom så lätt och så fort att jag undrar om jag kommer att kunna läsa det jag skrev, lite som stenografi...

Dessutom var jag iväg till Färgargården och gjorde iordning gården inför helgens skrivarkurs. Det är första gången jag håller skrivarkurs där på hösten. Jag tror det kan bli riktigt mysigt. Det ska bli spännande att höra vad skrivkursdeltagarna tycker efter avslutad kurs, kanske kan det här bli en återkommande kurshelg? Många föredrar att skriva när det är mörkt och mysigt.

Igår fick jag tillbaka den timma staten stal av mig i början av året. Den sov jag inte bort, utan ägnade den åt skrivandet istället. Däremot ställde den "extra" timman till det för hundarna, eftersom tiderna inte alls stämde i deras huvud.

Innan skymningen föll tog jag en promenad med hundarna. Kiara var vild av glädje. Det blåste och löven for omkring. Alla skulle hon jaga. Jag var rädd för nedfallande grenar i stormbyarna, så jag gick ut på ängen. Där hade bildats en liten sjö efter allt regnande. Till Kiaras glädje.



Solen höll på att gå ned och himlen färgades rosa.

Jag bara väntade på att älgarna skulle komma klivande ut genom snåren. När jag gick hem skyndade jag förbi vildsvinsstigen, för nu började det skymma rejält. När vi kom in kom mörkret snabbt.

En bild från min författarkollega på Island fick mig att le och känna hur glädjen växte inom mig.

Gerdur Kristny hade varit på Hallowenparty och träffat Hekla, som är stor fan till mig och mina böcker. Hon hade klätt ut sig till Anna i min bok Eg er ikke Norn/Jag är ingen häxa. Gerdur berättade att jag var Annas favoritförfattare, att hon älskade alla mina böcker och självklart hade läst alla. Tänk att någon klär ut sig till mina huvudpersoner när det är hallowen, det hade jag aldrig ens kunnat föreställa mig. Helt fantastiskt!

En fin recension av 10 tips för att leva på din kreativitet gjorde också helgen till en perfekt dag. Men framförallt var det det inre lugnet som äntligen infann sig efter många år av inre stress.

Egentligen fann jag det inre lugnet i Lissabon. Märtha Rebert som var en av mina guider sa när de vi skildes åt på flygplatsen "Behåll nu lugnet inom dig när du kommer hem!" Jag har faktiskt lyckats med det och ska jobba på att behålla det i fortsättningen också. Jisses vad bra jag mår!

Nu har solen gått upp utanför fönstret. Dags för morgonpromenad. Senare ska jag iväg och mingla med vår nya landshövding i Blekinge, Sten Nordin.

Tänk vad lugn och harmoni kan göra för kroppen och skrivandet!

Ha en underbar dag! Det kommer jag att ha!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!