Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 26 mars 2018

Läs för att bli bättre på att skriva!

Läs för att bli bättre på att skriva!

Läs för att skriva!
Många kanske inte tänker på hur viktigt läsandet är för det egna skrivandet. Det finns personer som älskar att skriva, men inte tycker om att läsa. En kvinna sa till mig att hon inte läste för att hon inte ville bli påverkad i sitt eget skrivande. Fel!

Skrivarkurser
Som du vet håller jag skrivarkurser, i skolorna, på distans och på Färgargården i Eringsboda. Där får jag möjlighet att läsa många olika sorters manus. Det märks vilka som läser mycket. Ibland är det stor skillnad.

Läs på rätt sätt!
Om du väljer att läsa en bok för att utvecklas i ditt skrivande, läs inte bara berättelsen. Titta på hur den är uppbyggd, vad är det som gör att du tycker extra mycket/eller inte tycker om den här boken?

Se efter hur citattecknen är placerade efter frågetecken, utropstecken och punkt i slutet av en mening:
Vad menar du?" sa Marie. "Det kan inte vara sant."

Men före kommatecken i slutet av en mening:
"Det tror jag inte på", sa Marie.

Titta även på när det görs blankrader i berättelsen. Lägg märke till att det görs när en viss tid har förflutit eller när det är andra personer som kommer in i handlingen.

När det blir fel
Håller just nu på att läsa en bok som i sig är bra, men som är otroligt rörig eftersom det inte finns någon markering när en ny huvudpersons tankar kommer in i berättelsen. Ofta får jag gå tillbaka för att se vem det är som tänker, ibland blir jag inte klok på det förrän jag har läst en bra bit. Frustrerande och en sak som nästan får mig att ge upp läsningen, samtidigt vill jag veta hur det går. Den får en liten chans till.

Synonymer, klichéer och namn
Något annat du ska hålla utkik efter här synonymer, klichéer och namn.

Synonymer: Använder författaren ofta samma ord, eller har personen ett rikt ordförråd och använder synonymer?

Klichéer: Droppar författaren ständigt banala klichéer - regnet stod som spö i backen - vaknade med ett ryck - det var en mörk och kulen natt etc.

Namn: Har författaren likartade namn på sina karaktärer? Det är en sak som ofta gör det svårt att hålla isär personerna i berättelsen.

Utveckla ditt skrivande!
När du läser ska du ta till dig det goda, men även inse vad författaren gör fel. Det får ditt eget skrivande att utvecklas.

Håller nu på med min 47:e bok, samtidigt som jag har just har gått igenom en av mina första böcker för att den ska tryckas om. Det känns bra att se hur mycket jag har utvecklas under mina 21 år som författare.

Dessutom känns det bra att kunna hjälpa dig att inte göra alla de fel jag gjorde som nybörjare.

Läs mycket! Det hjälper dig att skriva bättre.

Här hittar du tips om hur du kan läsa flera böcker per år.



Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.




2 kommentarer:


  1. Håller med dig. Läs! Din egen stil har du ändå, och den behöver alltid utvecklas. Det enda problemet jag ser är omvänt. Nu när jag läser (efter att ha börjat skriva) är att det kan vara svårt att slappna av och låta bli att tänka på hur jag själv skulle formulerat mig eller byggt upp kapitlet...

    SvaraRadera
  2. Hej Niklas

    Ja, jag håller med dig. Det blir en yrkesskada, men det är också ett sätt att utvecklas.

    Läs på! Och fortsätt skriv!

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!