Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 6 april 2018

Variation

Variation

Det här har verkligen varit en vecka med variation, både i vädret och som arbetsvecka. Det har snöat och varit kallt, nu i slutet av veckan har det mesta av all snö töat bort, men det ligger fortfarande stora högar där vi har skottat.

Jag har jobbat med flera olika projekt den här veckan.

Boken Snapphanar är slutsåld och jag har redigerat den och gjort den klar för tryck.

När jag gick igenom boken kom minnena upp: Researchresan runt i snapphanebygden, telefonsamtalet från Sveriges television som ville att jag skulle vara med i tv-programmet "Vem tror du att du är", inspelningen av programmet, att se mig själv på tv där jag låter förståndig och kunnig, även om jag kände mig lätt förvirrad den dagen. De hade nämligen bett mig prata om en sak, men när jag kom dit bad de mig prata om något helt annat...



Nu ligger boken klar för tryck och går iväg nästa vecka.

Dessutom har jag arbetat med Vikingaträl.

En bok som också har tryckts om en hel del eftersom många skolor använder den som Temabok när de läser om vikingarna. Blir alltid lika glad när jag ser boken i skolorna vid mina författarbesök.

Arbetet med den här boken väckte också minnen, eftersom det var den som gjorde att jag blev kontaktad av Lennart Sane Agency som sa "att vi tar inga svenska författare, men vi har läst din bok Vikingaträl och är så mäktiga imponerad att vi vill lansera dig och dina böcker över hela världen."

De orden glömmer jag aldrig. Nu är mina böcker översatta till sex språk, mycket tack vare Vikingaträl.

Här även jobbat med ett hemligt projekt, som har varit oerhört roligt att göra. Så fort jag får klartecken om att berätta om det lovar jag att du ska få veta vad det är.

Även 10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär har fått vara med den här veckan.

Som jag berättade igår är bokomslaget nu klart, färgen bestämd och titeln som den ska vara. Dessutom har jag lagt in alla Lennart Guldbrandssons texter. Jag har några texter kvar att skriva, sedan ska boken gå iväg för korrekturläsning och kommer ut i juni. Lite bråttom är det med andra ord.

Jag är även lagt in de sista korrigeringarna på Häxjakten.

Nu ligger den klar att skickas till tryckeriet tillsammans med Snapphanar och Vikingaträl. Med andra ord är Häxjakten först ut av mina böcker i år.

Dessutom har jag skrivit lite på ett annat hemligt projekt...

När jag ser tillbaka på veckan förstår jag inte hur jag har hunnit med allt det där, för jag tycker inte att jag har jobbat speciellt mycket. Jag har tagit mig tid att träna, promenera hundarna och varit iväg och njutit av blomsterprakten på plantskolan Plantriket. Och jag har varit på Kiaras första Rallylydnadskurs.

Men jag har varit fokuserad och inte varit ute på nätet så mycket, jag har knappt tittat på tv, det gör mycket.

Nästa vecka kommer jag inte att hinna med lika mycket, för det är en föreläsningsvecka, precis som de följande veckorna. Något som har gjort att jag har försökt få undan så mycket som möjligt den här veckan.

Ha en underbar helg!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.


 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!