Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 18 juni 2018

Mysteriet med guldgubbarna En spännande bok att läsa

Mysteriet med guldgubbarna En spännande bok att läsa

Författaren Åsa Persson har läst min bok Mysteriet med Guldgubbarna och har gett den ett mycket fint omdöme. Nedan kan du läsa vad hon tycker om boken.



Jag har nu läst ut Mysteriet med Guldgubbarna av Kim M. Kimselius
Först rent generellt: det slår mig åter vilken bredd Kims böcker har. Om jag tänker mig hennes böcker, tänker jag direkt på barnböcker. Men när jag läser dem upptäcker jag att de är så mycket mer. Jag tror det är de speciella och mycket fina omslagen som väcker tanken. En annan sak jag uppskattar är de korta kapitlen. Om man som mig har svårt att läsa av olika anledningar under lättar det väsentligt =) böckerna är lätta att komma in i, går fort att läsa och är varierat skrivna så de passar alla åldrar

Mysteriet med Guldgubbarna köpte jag på Kims release och då hade jag knappt hört talas om Björketorpsstenen, Västra Vång, Guldgubbar eller gravfältet i Hjortsberga. Något jag också tyckte var kul var att få veta hur Listerby fått sitt namn! Bor själv i Ronneby men är inte alls påläst historia och därför uppskattade jag boken mycket. Inte nog med att det är en spännande bok att läsa, det är fullspäckat med fakta och sevärdheter i slutet också. Ord, viktiga årtal, fynd och en översiktlig karta finns med. Historia är inte bara "något som har funnits" utan den länkar oss samman med det förflutna. Så har jag inte sett på det tidigare. Jag kommer definitivt att se annorlunda på historia efter den här boken. Man kan säga att ett nytt intresse har vaknat och att jag ska försöka ta mig några dagar om året att utforska det.

Ramona och Theo är personer jag tycker mycket om. Jag har läst några med dem som huvudpersoner och tycker det var kul att återse dem. Denna gång hamnar de i järnåldern och alltså i Blekinge, och man dras direkt in i äventyret då paret landar i en så kallad Förbannelsering, vilket är Björketorpsstenen som finns inte långt från E22 och det så kallade Tvingkrysset. Historien börjar där och tar en rasande fart. Spännande grejer avlöser varandra och varvas med historia och beskrivning hur man bodde och levde den här tiden. Slavhandel, marknader, onda människor - vilka vägar tar de och vad är de beredda att göra för att få det de vill ha? Offer till Gudarna, egna byar, vad folk gör för att överleva? Vad händer med gamla som inte har någon som tar hand om dem? Och det här med att inte ses, jag undrar hur många såna vi har i vårt samhälle? Den där tysta grå som ingen bryr sig om och som därför kan höra och se så mycket mer än alla andra. Livet var hårt på den är tiden, men det slår mig att så är det än idag, fast på annat vis. Det råa och barbariska klimatet finns kvar fast i annan form. Theo och Ramona har turen att hamna hos "goda" människor. Men vad händer när de "onda" bestämmer för att agera?
Åsa Persson

Tack Åsa för en fantastisk recension, du skriver omdömet lika bra som du skriver dina böcker. En fröjd att läsa. Stort tack!


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 50 böcker. Foto Bertil Knoester.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!