Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 10 juli 2018

Första Eget skrivandekursen på Färgargården för i år

Första Eget skrivandekursen på Färgargården för i år
Igår var jag trött, precis som skrivkursdeltagarna som var med i helgens skrivarkurs i Eget skrivande. Det var intensiva dagar, mycket skrivande och massor av prat. På bilden här är vi laddade. Det är första dagen efter ankomstdagen, nu börjar allvaret på riktigt och den inleds med den arbetsuppgift deltagarna fick kvällen innan. Wow! Vilka författare!

Lägg de här namnen på minnet, för ni kommer säkert att få läsa om dem, eller läsa deras böcker. Först står jag, Kim M. Kimselius, därefter Eva Frank, Leila Bramkvist, Tilde Lundin, Jane-Helen Berntsson, Carin Santesson, Therese Ericsson, Michaela Larsson och Marie Axelsson.

Togölen ligger vid Färgargården och den var flitigt utnyttjad den här helgen, där termometern hela tiden låg runt +30 gradersstrecket. Här är det Tilda som njuter av ljummet, vatten, solen och näckrosorna.
"Kursen har gett mycket att fundera över. Många historier som väntar på att bli skrivna. Många trevliga människor som man lärt känna. Mest gav det att du läste min "dåliga" saga. Den lärde jag mig mest på. Maten! Skriv en kokbok! Jag köper den!" Carin Santesson
 
"WOW! Min femte kurs hos Kim. Som alltid överträffar hon i jämförelse med andra kursledare. Det är värt tiden att gå kurs här. Att sedan få möjlighet att medverka i nästa års novellsamling stärker motivationen i mitt skrivande. Lugn, kreativ och naturnära miljö gör att det är lätt att fokusera. Härlig stämning med god mat och gemenskap." Eva Frank

På Färgargården finns det en favoritplats för varje skrivkursdeltagare. Eva Frank har verkligen hittat sin plats. Hon har varit med sedan 2014 när jag höll min första skrivarkurs. Det är utmanande att kunna lära henne nya saker varje gång. Tack!

"Fantastiskt lärorikt och roligt. Jag har lärt mig nya saker och lärt mig se mina berättelser med nya ögon. (Och) som vi har skrattat! (Och) pratat om böcker, författare och strunt hela kvällarna. Mycket fokus på allt runt böckernas värld. Plötsligt och hastigt så blev det ju mycket som sen kanske ska kollas lite..." Marie Axelsson
I den feta stilen skämtar Marie lite med mig, eftersom de fick i uppgift att noga titta igenom just de här orden, för att ta bort dem där de inte behövdes. Sitter här och ler när jag skriver in hennes text.

Fotot är taget på lördagen. Marie är stor fotbollsfantast, något vi fick lära oss redan första dagen när hon avslutade sin text med "apropå det, vad gör vi på lördag 16.00".

"Kursen var både bra och utmanande. Det gäller inte bara att skriva, men ska tänka på allt man lärt sig tidigare. All personlig feedback man får är guld värd och konstruktiv kritik, blandad med beröm hjälper en att utvecklas som författare." Therese Ericsson

Therese gör iordning i köket, medan Michaela läser resarch inför nästa års Färgargårdsbok "Historiens vingslag runt Färgargården".

"En mycket trevlig kurs, som vanligt är Kim en underbar lärare med goda råd. Har lärt mig mycket. Tack Kim!" Michaela Larsson

Ovan ser du kurslokalen och några av kursdeltagarna. I höstas satte jag upp gardiner för att göra det mysigt under höstlovskursen. Något som kändes riktigt bra när den stekande solen låg på just på den här sidan av huset under hela helgen.

"En bra och stöttande kurs som tar upp och förstärker styrkorna, men inte väjer för att komma tillrätta med svagheterna hos oss som skriver." Jane-Helen Berntsson

Här är kurslokalen från en annan vinkel. Jag beundrar Carin som trots bruten arm tog sig till kursen, tack vare Eva som hämtade henne. Det kallar jag skrivmotivation! Bra gjort av er båda!

"Fördjupningskurs med eget skrivande lärde mig mycket. Jag fick hjälp att se mina brister, hitta metoder och redigera text. Samarbete, samhörighet, trygghet. Den bästa kursen med mycket tid för utveckling. Jag har njutit av varje minut!" Leila Bramkvist

Den här gången gick det bara inte att vara ute i solen, eftersom det var alldeles för hett där. Men i skuggan trivdes vi och det blev många glada skratt när berättelserna lästes upp:
"Ett par ögon stack fram under ett näckrosblad, för att sedan försvinna djupt under ytan. Ett par tre meter bort snarkade en krokodil som såg ledsen ut..." Utdrag ur en av alla de berättelser vi läste.

"Jag gillade kursen. Alla var trevliga och jag kände mig bekvämt tillfreds med allt och alla." Tilde Lundin

"Och som vi har skrattat" skrev Marie i sitt omdöme om skrivarkursen och jag håller med. Att hitta glädje i skrivandet heter kursen och det har varit en mycket trevlig kurs, med härliga berättelser som alla har lockat till skratt, men även till tårar. Ett bra team som knöt an till varandra och jobbade bra ihop när det var dags för det och skrattat så tårarna sprutat.

De sista minuterna av kursen. Alla har packat, bagaget är utburet till bilarna, eller står och väntar på Jan som ska köra vissa av deltagarna till Emmaboda station. Jag går igenom allt som hänt under kursen och alla är lika glada och förväntansfulla. Dessutom ser de fram emot att återkomma om exakt ett år till Färgargården för att träffas igen. Men innan dess ska vi ses i min monter B09:20 på bokmässan i Göteborg.

Lockade det här inlägget dig till att vilja gå någon av min skrivarkurser? Du kan läsa mer om skrivarkurs på Färgargården här. På den här länken hittar du distanskurserna, då blir det lite ensammare och förmodligen inte lika många skratt.

Hoppas vi ses!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!