Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 11 augusti 2018

De som läser böcker går ner i vikt fortare

De som läser böcker går ner i vikt fortare

När jag läste att de som läser böcker går ner fortare i vikt än andra, blev jag först lite full i skratt och tänkte att det kan inte stämma. Jag kan bara se till mig själv. När jag vill försvinna bort med en god bok vill jag gärna ha något gott att äta samtidigt. Men i alla fall:

Tappa vikt 57% fortare oavsett diet. Allt du behöver göra är att varje dag koppla av i tio minuter med en bok som uppmuntrar hälsosamma förändringar. 

Att läsa inspirerande historier om hälsa och sundhet stimulerar nerverna i prefrontal cortex, där du har din självkontroll. Genom att läsa dubblar du din möjlighet att fortsätta äta hälsosamt, enligt en Brittisk studie.

Att läsa en bra bok gör dig smalare. De som ofta läser är smalare än de som läser mer sällan. Eftersom många av oss ser läsandet som något hälsosamt som ger näring åt vår hjärna, har vi lättare för att ta till oss hälsosamma vanor, som att äta bättre, eller röra sig mer, enligt en studie från University of Colorado at Boulder studie.


De kanske inte har så fel trots allt, för när jag läser böcker om hälsa har jag en tendens till att äta bättre och röra mig mer. Dags att läsa en hälsobok med andra ord.

Men jag tror säkert att det fungerar med vanliga böcker också, om jag får tro University of Colorados studie. Har du ännu inte läst några av mina böcker kanske du ska testa någon av dem? Inte för att jag skriver om hälsa, men böckerna ger hjärnmat eftersom de är uppbyggda runt riktig historisk fakta och de som läst böckerna reser ofta till de platser jag skriver om. På så sätt får du in rörelse också.

Läs på!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!