Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 26 september 2019

Bokmässan Boktips Fartblinda av Carolina Neurath

Bokmässan Boktips Fartblinda av Carolina Neurath


Av tradition brukar jag alltid ha boktips de dagar det är bokmässan. De närmaste dagarna har jag några riktigt bra böcker att tipsa dig om.

Första boken ut är Fartblinda av Carolina Neurath.

Det är första gången jag läser något av författaren och jag blev klart imponerad. Hon höll mig fast från de första raderna till de sista.

Boken börjar med att någon dör, sedan går berättelsen tillbaka i tiden och allting får sin förklaring i slutet av berättelsen. Skickligt uppbyggd berättelse, som inte gick att sluta lyssna på.

Det här är en helt okänd värld för min del och jag tyckte det var intressant att läsa om finansvärlden. Personerna kändes levande. Jag kände sympati för vissa och tyckte inte så värst mycket om andra. Det är så man ska skriva, man ska få läsaren att fatta tycka för personerna i berättelsen.

En bok jag varmt rekommenderar dig om du vill ha några timmars spänningsläsning.

Under en jakthelg i Skåne nås Peder af Rooth av ett samtal som kommer att förändra allt: den anrika bank där han är vd riskerar konkurs. Någon timme senare sitter han i ett privatplan med sin fru på väg tillbaka till Stockholm där dramatiska dygn väntar.

Den egensinniga ekonomijournalisten Beatrice Farkas fick tipset som skulle kunna fälla banken för länge sedan. I månader har hon stridit mot ett par av landets mäktigaste finansmän. Aldrig hade hon kunnat ana konsekvenserna av sitt avslöjande.


En natt väcks hon av ett sms. En av bankcheferna som blivit hennes bästa källa har fallit från sin balkong på Strandvägen. Kvällspressen skriver om det som ett självmord. Men hon är övertygad om att det inte stämmer. Någon ville stoppa honom.


Fartblinda är en thriller som utspelar sig i den svenska finansvärlden, delvis inspirerad av verkligheten.



I år medverkar jag inte på Bokmässan i Göteborg. I ett blogginlägg tidigare i veckan berättar jag om mina 20 år på Bokmässan i ord och bild.


Den får fyra stjärnor av fem möjliga

Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare eller ditt bibliotek, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris, Bokus,  Akademibokhandeln eller Storytel.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   

Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!