Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 4 oktober 2019

Kallvattenkuren och Gribshunden i Ronneby

Kallvattenkuren och Gribshunden i Ronneby

I väntan på att museet ska byggas i Ronneby huserar många av de föremål som hittats i Ronneby kommun i Kallvattenkuren i Brunnsparken. Jag blev imponerad över hur mycket som visas. Hela Ronnebys historia på en liten yta. Till och med två Guldgubbar fanns där och från och med nästa vecka finns även mina böcker Mysteriet med Guldgubbarna att köpa i det lilla museet.

Alltså... Jag kunde bara inte motstå att stoppa huvudet i Gribshundens gap, och jag tror inte att jag är den sista som gör det.

Jan som var fotograf tyckte däremot att jag skulle vara bättre som skeppare på bilden, därför fick jag sticka in huvudet i det hålet också. Ja, jag vet, jag är barnslig, eller rättare sagt, jag har barnasinnet kvar och tycker fortfarande om att leka.

Efter onsdagens besök på Johannishus slott, där jag fått hålla i silverarmbandet, kändes det som en bra idé att besöka Kallvattenkuren i Brunnsparken, Ronneby. Till min förvåning stötte jag på två bekanta, Ebon och Ola från Ronneby kommun, den sistnämnde bor i Eringsboda. Trevligt möte. Det här stora skeppet fascinerade med sina många små luckor som man kunde öppna och kika in i. Där väntade många intressanta faktatexter och föremål.

Det fanns även montrar med ljud och filmer. Varje gång jag lyfte hörluren började filmen om... Till de andras förtret.

De här tre montrarna berättade om Silverskatten, Ronneby blodbad och flygets historia. F17 är ju en viktig del av Ronnebys historia.

Montern som berättade om Ronneby blodbad var häftig. Föst såg man bara vattnet i ån komma rinnande, sedan blev det mer och mer rött för att sedan vara helt rött. 
Känner du till Ronneby blodbad? Om inte kommer du att få lära dig mer om den historien när min bok kommer ut i det ämnet. Du ser, jag har många böcker inom mig.

Här fanns också en tidslinje, mycket bra gjord.

Som avslutning gick vi in i det lilla filmrummet. Där visades film på Gribshunden och när delar av skeppet togs upp. Ännu en bok som tickar omkring i mig.

Som du förstår älskar jag historia och bär ständigt många pågående böcker inom mig. Ser du fram emot att läsa de två jag har nämnt i det här inlägget?

Här skiner solen, jag har haft en underbar morgonpromenad med hundarna och nu ska jag skriva på Silverskatten vid Johannishus slott. Boksläpp 2020 1-2 augusti. Hoppas vi ses då!

Ha en fin dag!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   

Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!  

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!