Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 21 december 2019

Den mörka portalen av Mattias Lönnqvist

Den mörka portalen av Mattias Lönnqvist

Den mörka portalen av Mattias Lönnqvist är en magisk bok om magi. Det är ren njutning att läsa berättelsen. Starka karaktärer, härliga miljöskildringar och ett språk som får mig att le. 

Författaren målar upp ett mastigt nytt magisamhälle, där magin för länge sedan har tagits ifrån den stora allmänheten. De magiska föremålen är borta, många magiska ritualer är förbjudna. Mitt i allt detta smyger förbjudna sällskap omkring. Någon är ute efter de magiska föremålen, någon vill lära sig mer om försvarsmagi, och någon vill ha tillbaka den mytomspunna magikern som varit försvunnen i femhundra år.

Visst kan det kännas lite frustrerande att lämna en av personerna för att i nästa kapitel läsa om en annan av huvudpersonerna. Men det är just det som gör boken så bra, det är på samma sätt jag bygger upp mina böcker. Genom att skifta karaktärer och handling genom boken håller man spänningen vid liv och man måste helt enkelt läsa vidare. Och det gör jag, sida efter sida. Till slut kommer jag till sista sidan och får ur mig ett frustrerat NEJ! Jag vill läsa mer.

Jag tycker om hur magin skildras, hur författaren lyckas få mig att tro att det visst är möjligt att kunna göra allt det som huvudpersonerna Ella, Marmat och Tirandim gör.

Den här boken hoppas jag ligger i många julklappshögar i jul, för det är en av de bästa fantasyböcker jag har läst på länge. En bok jag varmt rekommenderar dig att läsa och hoppas att du ger bort den i julklapp också. Läs boken!

Det här är första boken i Oldenasagan. Jag längtar redan efter nästa bok!

Tre personer söker sin framtid. Ella har alltid drömt om att lära sig magi och studerar nu hos de kvinnliga magikerna. Marmat vill bli soldat, men har tvingats till de manliga magikerna. Tirandim söker sig till kyrkan, i flykt från magikerna och familjens grymma öde.

Det har nu gått femhundra år sedan magikerna splittrades och det inbördeskrig som följde. En skör fred råder sedan dess. Kommer freden att hålla? Vad hände med alla magiska föremål och underverk? Vad händer när nyfikenheten blir för stor?
 




Boken får fem stjärnor av fem möjliga.

Blev du nyfiken på boken ? Fråga efter den hos din bokhandlare eller ditt bibliotek, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris, Bokus,  Akademibokhandeln eller Storytel.


Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   

Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!
 


1 kommentar:

  1. Tack för din recension och för det positiva omdömet. Det blev en tidig julklapp för mig och jag är glad att du gillade den.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!