Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 16 december 2019

Aktiveringsvecka för Kooikern Kotten

Aktiveringsvecka för Kooikern Kotten

Den här veckan har vi fortsatt aktivera. Vi har finslipat lydnadsmomenten, men också använt oss av SBK:s aktiveringskort Sund med hund. Något hundarna verkligen älskar.
 
Soffan i vardagsrummet är populär. Kotten vill ha den alldeles för sig själv och gör vad han kan för att få ner Kiara på golvet...

Kryper under henne...
...attackerar henne ovanifrån, men hon ligger kvar. Det är inte lätt för en Kooiker på 13,5 kilo att flytta en Berner på 55 kilo.

I en av de nya övningarna ska hundarna sätta upp tassarna på vedlåren. Kotten föredrar att stå ovanpå den. Därefter ska jag göra armhävningar mot vedlåren...

Hundarna är så hjälpsamma. Kotten försöker knuffa ner mig och Kiara bänder upp fingrarna när jag gör armhävningar. Jag tror att de tror jag håller på att dö, förmodligen stönar jag en hel del på slutet...
Men roligt har vi!

Vi var även hemma hos goa vänner Kristina och Tobbe och hälsade på. Här får Kotten och Kiara stanna i "hundrummet". Något de inte alls hade något emot, eftersom de ofta fick godis och brödbitar...

Tobbe och Kristina har en underbar vinterstad uppbyggd i vardagsrummet inför julen.

När fullmånen stiger över mitt paradis är det extra mysigt att gå promenad, allting blir så ljust.
.....
Varje  kväll kommer Troll och Trulsa och bankar på fönstren och kräver uppmärksamhet, en bit godis och lite kel. Här är det Troll i bakgrunden. Lite svårt att fånga honom på bild, eftersom han var snabb att rusa iväg varje gång jag lyfte kameran. Han trodde att jag skulle öppna altandörren för honom...

Varje dag sitter jag och njuter av de här underbara orkidéerna som blommar och blommar och blommar...

Idag var maken och jag iväg på hälsokontroll, därav det sena blogginlägget. Så här glad blir jag när allt stod rätt till med våra åldrande kroppar.


Så här glada blev hundarna på morgonen. Jag lyckades inte fånga jakten helt och hållet. Kotten hade en leksak i munnen och sprang från ena ändan av huset till den andra, hoppade i biabädden, gjorde en helomvändning och rusade tillbaka, in under Kiaras ben och iväg. Hon hade inte en chans. Jag hade jättekul när jag satt och tittade på dem.


Ha en fin dag!

Läs tidigare inlägg om Kotten, en Nederlandse Kooikerhondje, Kooiker:
Välkommen hem lilla Kotten.
En vecka med Kotten.
En vecka utan Tudor två med Kotten.
Kotten, Kiara och Smilla.
Snön ligger lika djup som Kotten är hög.
Kooikervalpen Kotten 13 veckor.
Intensiv vecka för Kooikervalpen Kotten.
Så mycket folk tyckte Kooikervalpen Kotten.
Kooikervalpen Kotten ute på nya äventyr.
Kooikervalpen Kotten fyra månader.
Kooikervalpen Kotten får nya lekkamrater.
Kooikervalpen Kotten börjar grundkurs på Brukshundsklubben.
Nästan en vecka utan Kooikervalpen Kotten. 
Kooikervalpen Kotten fem månader
.
Kooikervalpen Kottens första värmebölja.
Kooikervalpen Kotten testar spår.
Kooikervalpen möter haren.
Kotten på Kooikerträff och Berner Sennenträff.
Kooikervalpen Kotten sex månader.
Kooikervalpen Kotten tar sin första simtur.
Bernersennenträff och simning för Kooikervalpen Kotten
Kooikervalpen Kotten 7 månader.
Kooikervalpen Kotten en sakletare.
Utställningsträning för Kooikerhunden Kotten.

Kooikerhunden Kottens första besök i skrivarstugan.
Kooikerhunden Kotten på skrivarkurs.
Kooikerhunden Kotten får besök av Berner Sennenvalparna M och M. 
Kooikerhunden Kotten på upptäcktsfärd i Kristianopel.
Kooikerhunden Kottens första arbetsdag i Kimselius skrivarlya.

Kooikerhunden Kotten på Kimselius Öppet hus

Kooikerhunden Kotten på sin första utställning.

Kooikerhunden Kotten åker hiss för första gången.

Kooikerhunden Kotten börjar fortsättningskurs.

En varm vecka för Kooikerhunden Kotten

Kooikerhunden Kotten 10 månader.

Kooikerhunden Kotten ute i spårskogen

Kooikerhunden Kotten testar rallylydnad.

Kooikerhunden Koten 11 månader

Kotten och Kiara njuter av att vara i skrivarstugan i Skåne.  

Kotten på besök hos mormor Smilla.

Kotten provar på agility

Kooikerhunden Kotten på Skrivarkurs.

Kooikerhunden Kotten ett år

Aktiveringsbräda till Kooikerhunden Kotten

En aktiveringsvecka för Kooikerhunden Kotten

Första snön för Kooikerhunden Kotten.

Full fart i snön på Kooikerhunden Kotten
 
 
Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   

Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!  

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!