Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 9 juni 2020

Ett steg i taget...

Ett steg i taget...

Känns drömmen om att skriva en bok oöverkomlig, ouppnåelig? Tanken på alla hundratals, ja tusentals ord som ska skrivas ner kan kännas övermäktig.

Tänk ett steg i taget och nöj dig med det lilla.

När jag skriver har jag 50 manusblad som ett första mål, jag vet att efter det går det betydligt lättare att skriva. Då har jag kommit in i berättelsen.

Nästa mål jag sätter upp är 120 manusblad. Så många skulle det vara när jag skrev för B. Wahlströms på 1990-talet.

Det sista målet är 180 manusblad. Då vet jag att det blir en gedigen bok. Helst ska det inte vara mer, då blir boken för tjock, men det händer att det blir fler sidor. Ibland går det bara inte att sluta.

Därför är det bra att börja knyta ihop berättelsen när jag uppnått 120 manusblad. Det brukar ändå bli 60 manusblad till innan hela historien är klar.

Just nu börjar jag närma mig 120 manusblad på Silverskatten vid Johannishus slott. En underbar känsla.

Det här är en bok som länge har legat och puttrat inom mig och nu är den nästan ute. Orden finns på papperet och jag har en liten sträcka kvar innan jag är i mål.

Varför tar det så lång tid med den här boken? fick jag som fråga av en kollega. Jo, jag har haft andra bokprojekt som kommit i vägen: Skräcken på Färgargården, Skriv om ditt liv Gör avtryck i historien och Din självbiografi 10 råd för att skriva ditt liv. De har liksom skuffat undan Silverskatten. Men nu ligger fokus på boken, förutom att...

...distanskurserna tar mycket av min skrivtid. Jag har en distanskurs som handlar om skrivglädje, en om att Skriva om sitt liv, två distanskurser för Studieförbundet Vuxenskolan, samt en Specialkurs för de kursdeltagare som skulle ha gått sommarkurserna hos mig i år, 2020. Även om distanskurserna tar mycket tid från skrivandet är det något jag älskar att hålla på med. Att inspirera och väcka skriv- och läsglädje hos andra.

Det är av den anledningen jag tar mig tid att skriva den här bloggen och jag är tacksam för att du tar dig tid att läsa.

Vad jag vill ha sagt med den här texten är att du ska ta ett steg i taget. Sätt upp mål. Du behöver inte ha 50 manusblad som ditt första mål som jag har. Det räcker att du bestämmer dig för att du ska skriva ett kapitel i veckan. Självklart beroende på hur långa dina kapitel är. Mina brukar vara på 1-4 A-4-sidor.

Lycka till med ditt skrivande! Jag skriver på.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   

Vill du utvecklas i skrivandet har du möjlighet att gå distanskurs Hitta glädje i skrivandet och distanskurs Skriv om ditt liv för mig. Eller någon av mina skrivkurser på Färgargården i Eringsboda.
 
Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!