Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 13 september 2020

Ett kallt fall av Peter May

Ett kallt fall av Peter May

Normalt brukar Peter Mays böcker utspela sig i ett kargt, blåsigt landskap. Därför blev jag glatt överraskad att han i den här boken låter handlingen utspela sig i Paris. Här får jag även möta en ny huvudperson, Enzo Macleod, skotsk rättsmedicinare.

Det här är en pusseldeckare, där Enzo Macleod nystar upp ett gammalt fall efter att ha slagit vad om att han kan lösa fallet. 

Att röra runt i gamla mord väcker liv i det som en gång skedde och får dödliga konsekvenser.

En mycket spännande deckare som jag rekommenderar dig att läsa!

 Paris. Ett urgammalt mysterium. Det är midnatt, en man söker desperat efter fristad och flyr in i en kyrka. Nästa dag blir hans plötsliga försvinnande en riksnyhet i hela Frankrike.

Vad hände egentligen med Jaques Gaillard? Den briljanta läraren som undervisade några av landets mest begåvade elever på École Nationale d'Administration försvann för tio år sedan. Enzo Macleod, skotsk rättsmedicinare, har gått med på ett vad han inte har råd att förlora: Han ska lösa sju av Frankrikes mest notoriska mord. Till sin hjälp har han modern teknologi, ett bristande tålamod och en ansenlig grad av respektlöshet i förhållande till rättssystemet.

Djupt ner under staden, i katakomberna, gräver Enzo fram ledtrådar - spår som tycks vara avsiktligt utplacerade. I takt med att han närmar sig mördaren blir det alltmer uppenbart att han själv riskerar att bli nästa offer.

 

  Boken får fyra stjärnor av fem möjliga. 

 Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare eller ditt bibliotek, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris, Bokus Akademibokhandeln eller Storytel. 

Kramisar Kim

Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius  

Vill du utvecklas i skrivandet har du möjlighet att gå distanskurs Hitta glädje i skrivandet och distanskurs Skriv om ditt liv för mig. Eller någon av mina skrivkurser på Färgargården i Eringsboda.

Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

 

 

 

2 kommentarer:

  1. Jag gillade inte riktigt "Ett kallt fall" faktiskt. Fastnade aldrig riktigt för huvudpersonen Enzo och tyckte fallet kändes lite för tillrättalagt och enkelt för honom att lösa. Hans andra böcker "Entry Island" och Lewis-trilogin är mycket bättre. Men så gillar jag ju Skottland bättre än Paris också. :-)

    SvaraRadera
  2. Hej Ingela
    Man förväntade sig det karga landskapet som man läst om i de tidigare böckerna. Därför blev jag förvånad när handlingen utspelade sig någon helt annanstans. Ja, det var lite väl enkelt att lösa, det kan jag hålla med om.
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!