Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 6 maj 2021

Femtionde manusbladet

Femtionde manusbladet

Det är något speciellt med det femtionde manusbladet. Då släpper det, orden flödar ur mig och jag är inne i ett underbart flow som får tangenterna att knattra och fingrarna att värka av trötthet till slut.

Fram till dess känns det som en seg uppförsbacke. Inte så att jag tycker det är jobbigt att skriva, det gör jag aldrig. Men jag vill bli klar med boken för att påbörja nästa berättelse som ligger i huvudet och pockar på att få komma ut.

När jag kommit till det femtionde manusbladet känns det som jag är halvvägs, även om jag inte är det, ändå är det något magiskt med just talet 50 när det gäller A-4-bladen.

Men vet du, det konstiga är att nu när jag skriver på min 62a bok, Hotet mot Venedig, känner jag inte alls så. Jag är ännu inte framme vid den magiska siffran, men det gör liksom ingenting, det känns lika roligt för det. Kanske nästan roligare, för jag vet allt spännande som mina romanfigurer har framför sig, och vilka otäcka saker de kommer att råka ut för.

Visst är jag ivrig att få ur mig orden, men det är inte samma brådska som jag brukar känna. Kanske för att jag i år har varit hemma när jag hållit föreläsningarna digitalt. Jag har inte "slösat bort" dagar på att sitta i bilen på att ta mig till nya platser varje vecka. Skrivandet har varit i fokus, precis som researchen.

Du vet säkert vid det här laget att jag håller skrivarkurser, både fysiska och digitala. En fördel med de digitala är att jag har kursdeltagare både från Italien, Finland och Norge, samt självklart från Sverige.

Marianne i Italien hjälper mig med tips om saker som jag behöver veta specifikt om Venedig, saker jag inte har kunnat läsa mig till.

Jag har länge sagt att Tsunamikatastrofen i Lissabon är den bästa bok jag har gjort, men nu undrar jag om inte Hotet mot Venedig kommer att ta första plats när den är klar.

Under tiden skriver jag på, låter orden komma som de vill och njuter av att vara ute på äventyr i Venedig tillsammans med Ramona, Theo, Ulrika och Robert.

Jag älskar verkligen att vara författare.
 

Kramisar Kim

Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius  

Vill du utvecklas i skrivandet har du möjlighet att gå distanskurs Hitta glädje i skrivandet, distanskurs Skriv om ditt liv samt Fortsättningskurs Skrivglädje för mig. Eller någon av mina skrivkurser på Färgargården i Eringsboda.

Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!