Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 5 maj 2021

Har lärt mig mer av Kimselius skrivarkurser än någon annan kurs

Har lärt mig mer av Kimselius skrivarkurser än någon annan kurs

Fick ett omdöme om mina skrivarkurser av kursdeltagaren Lisbeth Ekelöf som har gått distanskurserna Hitta glädje i skrivandet och Fortsättning Skrivglädje. Mycket fina ord om båda kurserna. Jag blir jätteglad.

Kims fortsättningskurs “Att hitta glädje i skrivandet” är avklarad. Det har varit inspirerande med kursbreven varje vecka. De får mig att analysera mitt eget skrivande. Fortsättningskursen har fått mig att inse att jag har de verktyg jag behöver för att skriva. Det är nu jag måste ta ansvar för min text och se till att utnyttja min kunskap.


Kursen handlar inte bara om skrivandets hantverk, utan lika mycket om att sätta upp delmål, mål och att disciplinera sig att skriva. 


Vad har jag utvecklat under kursen?

  • Karaktärsdrag, skapa kontraster med både bra och dåliga drag
  • Gestaltning 
  • Engagemang - hur kan jag engagera läsaren (hur bygger man upp karaktärerna, miljön osv) 
  • Berättarperspektivet - svårt men något jag numera tänker på, och till min glädje, hittar i mina egna texter 
  • Framförallt: skriva, skriva och skriva för att redigera efteråt. Tidigare har jag skrivit och redigerat på samma gång. Kursen har fått mig att inse att jag måste låta orden flöda, lägga ner ‘pennan’ en stund och komma tillbaka för redigering vid ett senare tillfälle. 
  • Temat och röda trådar är viktigt 
  • Forskning - viktigt för mig som skriver historiskt 

Kims bägge kurser om att hitta glädje i skrivandet har varit väldigt värdefulla för mig och mitt skrivande. Övningarna är på en bra nivå, och hon visar med sitt eget skrivande hur man kan följa och utforma texten. Har lärt mig jättemycket, mer med dessa kurser än någon annan jag tagit.  


Skulle gärna gå en kurs på Färgargården.

 

Lisbeth Ekelöf

Tack för de fina orden Lisbeth! Du är välkommen på de fysiska kurserna på Färgargården. Vecka 27, 28 och 43 är det fortsättningskurser. Hoppas vi ses!

Kramisar Kim

Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius  

Vill du utvecklas i skrivandet har du möjlighet att gå distanskurs Hitta glädje i skrivandet, distanskurs Skriv om ditt liv samt Fortsättningskurs Skrivglädje för mig. Eller någon av mina skrivkurser på Färgargården i Eringsboda.

Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!