Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 4 september 2022

En överlevare av Lesley Pearse

En överlevare av Lesley Pearse

Vacker, rastlös och modig – en sann överlevare.

Året är 1938 och sjuttonåriga Mariette i den lilla staden Russel i Nya Zeeland längtar bort. Mariette är trotsig och viljestark och hennes föräldrar är oroliga över hennes rykte. Trots att världen är på randen till krig, skickas Mariette iväg till sin farbror Noah i England.

Mariette älskar sitt nya liv i London – fast i en virvelvind av danser och fester. Men orosmolnen hopar sig vid horisonten, och kriget kan inte längre ignoreras. Borttvingad från sitt nya hem, hamnar hon istället ensam i en annan del av London. Först då inser Mariette att hennes enda utväg är att kämpa för att finna sann lycka.

Älskade verkligen den här boken.Skildringarna av andra världskriget var starka och det kändes som om man var där när bomberna föll.

Jag tyckte om Mariette, även om hon i början av berättelsen var väldigt självisk.  Upptäckte att det var bok 3 i en serie och har nu börjat lyssna på första boken. Det gör ingenting att jag började i fel ände. Jag har lika stor behållning av första boken som jag hade av den tredje.

Det har blivit mycket böcker om andra världskriget den senaste tiden, många utgivna och många som har fångat mig. 

I den här boken får du ta del av både de rika och fattigas upplevelse av andra världskriget. Läs boken! Gör det! 

 

   Boken får fem stjärnor av fem möjliga. 

 Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare eller ditt bibliotek, annars finns den på nätet.

Kramisar Kim

Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius  

Vill du utvecklas i skrivandet har du möjlighet att gå distanskurs Hitta glädje i skrivandet, distanskurs Skriv om ditt liv samt Fortsättningskurs Skrivglädje för mig. Eller någon av mina skrivkurser på Färgargården i Eringsboda.

Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!