Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 27 oktober 2022

Nu finns den populära boken Spöket på Torpa Stenhus åter i handeln

Nu finns den populära boken Spöket på Torpa Stenhus åter i handeln

Efter att ha varit slutsåld under en längre tid har vi nu tryckt om boken Spöket på Torpa Stenhus efter att många har efterfrågat boken. 

När den kom ut sålde den slut fort, men av någon anledning blev det inte av att vi tryckte om den. Något vi normalt brukar göra. 

Vet att folk har jagat efter den här boken efter att den nämndes på Babel.

Det här är verkligen en bok jag älskar. En fantastisk researchupplevelse tillsammans med författaren Ingrid Elfberg. En riktig magisk upplevelse av slottet Torpa Stenhus där berättelsen om den lille pojken Gustav som så tragiskt dog, och Gustav Wasas besök på slottet fortfarande lever kvar.

Njutbart att skriva den här berättelsen som har fått många positiva omdömen.

"Jag har läst den 2 gånger, en gång för mig själv och en gång som högläsning för 11-åring.Båda gångerna imponeras jag av detaljrikedomen och det goda förarbetet för att placera berättelsen i denna historiska miljö. Jag blir riktigt sugen på att åka och besöka Torpa Stenhus.Att bokens spöken bygger på riktiga historier gör boken extra spännande, och att det finns en tidspress för att spökena och ungdomarna ska klara sig ökar spänningen. Beskrivningen av hur livet kunde te sig för länge sedan på Torpa Stenhus är spännande och lite skrämmande i sig.Det är inte bara en spökhistoria utan också en historielektion, som pågår genom hela boken, och förstärks av bilderna i slutet av boken. Jag gillar att det är 2 olika mysterier som flätas ihop. 11-åringen hade inga problem med att följa med i de parallella berättelserna.Jag ger boken 5 av 5 i betyg med motivering: 1. 2 spökhistorier i en. 2. Boken håller läsaren engagerad hela tiden och man vill veta hur det går för spöken och ungdomarna. 3. Bra med korta kapitel – lämpade sig bra för högläsning. 4. Detaljrikedomen i miljöer och händelser som gör det lätt att leva sig in i historien" Marie Wike

"Jag har läst boken spöket på Torpa stenhus. Jag tyckte boken var bra och spännande för att man förstod handlingen tydligt, den handlade om spännande saker och man fick samtidigt lära sig något." Isadora Ugarph Nordström

”Här kommer vi tillbaka till Gustav Vasas tid. Kim får mig verkligen att älska vår historia genom allt som Ramona och Theo och Robert får vara med om. Leva sig in i hur det var på den tiden. Kalla kårar längs ryggraden får man lite då och då.Den var lite läskig med flickan som hade fått dö i det lilla utrymmet. Förstår att spökena ger sig till känna till vissa människor för att få komma vidare. Lille Gustavs som ville ha en hand han kunde lägga sin hand i. Gick lite kalla kårar när man läste den. Ska läsa den för mina barnbarn. Den får 5 stjärnor av 5 möjliga." Kerstin Svensson

”Den var mycket lättläst fastän den skildrade parallella händelser, var det inte svårt att hänga med i handlingen. Har lite problem med det ibland. Boken lockar en verkligen att besöka Torpa stenhus, spökena var mycket väl beskriva kunde ta på deras känslor.Lärde mig svensk historia som säkert glömts bort av många.Har läst Tillbaka till Pompeji, Riddarsvärdet och nu Torpa stenhus. Älskar spöken och fantasy så jag ger den 5 av 5. Ska läsa mer fantasy böcker av dig. Älskar dina korta kärnfulla meningar inget onödigt pynt. Härligt och friskt att läsa språk för både unga och vuxna.” Anette Swords

"Alla har vi fötts med gåvor och att Kim Kimselius blev född med gåvan att kunna förmedla historia och fantasi står helt klart och att Kim älskar att skriva går inte att missförstå. Jag älskar själv att skriva men kommer inte i närheten av hennes sätt att förmedla. Spöket på Torpa stenhus riktar sig kanske mestadels till barn och tonåringar men även vuxna kan faktiskt ta del av den. Jag fann boken mycket intressant. När jag var barn så var historia något av det tråkigaste jag visste. Men idag som vuxen finner jag det mycket intressant.Kim är superduktig på att fläta ihop historia med fantasi. Detta är en spännande spökhistoria som tar med dig på ett litet äventyr i en borg fylld med fakta och sägner. Här möter du bland annat Gustav Vasa och hans 40-åriga yngre hustru. Den grå frun och inte mindre än lille Gustav.Jag älskar de detaljrika beskrivningar som Kim har gjort när det gäller både miljö och personer. I boken finns det fakta om borgen och dess personer samt fotografier och det gör att jag på ett lätt sätt kan följa Ramona och Theos vandring på ett sätt som om jag själv vore där på plats. Jag vill till Torpa stenhus själv och se med egna ögon och höra med egna öron om historien om dessa människor som dessa väggar undangömmer." Sjubarnsmamman Elisabeth Andersson

"Om du tycker om svensk historia, eller bara älskar Kim M Kimselius underbara böcker, kan jag rekommendera den nya boken Spöket på Torpa Stenhus. Theo, Ramona och Ramonas kusin Robert är på besök på den gamla borgen Torpa Stenhus. Fascinerat lyssnar de till guidens berättelser och iakttar de vackra sakerna i de stora salarna.Vad de inte vet, är att någon följer efter dem. Det lilla spöket Gustav har tröttnat på sin odödliga tillvaro. Nu har han utsett Ramona till att hjälpa honom. Det får omtumlande konsekvenser för dem alla. Kim beskriver platsen på ett oerhört fängslande sätt, och lär samtidigt mig som läsare om historiska skeenden som jag tidigare inte varit så insatt i. Och dessutom blir jag sugen på att själv besöka Torpa Stenhus ☺En fantastisk bok. Läs den!" Författaren Karin Sallander

"Det är så lätt att leva sig in i Kims böcker, de detaljrika miljöbeskrivningarna och starka karaktärerna får mig att tro att jag är med och upplever allt som jag läser om. Och visst får man en och annan kall kåre längs ryggraden under berättelsens gång." Ingela Svensson

 

Det här är baksidestexten till boken:

Lille spöket Gustav gör vad som helst för att förändra sitt livs historia. När Theo och Ramona kommer på besök till Torpa Stenhus ser han sin chans. Även Gustav Vasa är på besök på slottet för att fria till Katarina Stenbock, men hon har helt andra planer. När hon möter Ramona och Theo ser hon ett sätt att klara sig ifrån äktenskapet med den 40 år äldre kungen.

Det finns fler spöken på slottet, något Ramonas kusin Robert upptäcker genom ett obehagligt möte. Det får honom att tvivla på att han någonsin ska få återse sina vänner, utan att veta att Theo och Ramona har råkat lika illa ut som han.

Historia, sägner och spökhistorier vävs skickligt ihop till en spänningsfylld berättelse. De detaljrika miljöskildringarna får dig att längta efter att besöka platsen. Vem vet, kanske du möter något av Torpa Stenhus spöken?

Nu längtar jag efter att få läsa boken igen. Men jag vet att jag inte kommer att ta mig tid, eftersom jag vill skriva på nästa bok. Min 68:e. Ändå kommer lille Gustav att för alltid leva kvar inom mig tack vare den här boken.

Har du läst den? Skriv gärna och berätta vad du tyckte om boken!

Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare eller ditt bibliotek, annars finns den på nätet.
 

Kramisar Kim

Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius  

Vill du utvecklas i skrivandet har du möjlighet att gå distanskurs Hitta glädje i skrivandet, distanskurs Skriv om ditt liv samt Fortsättningskurs Skrivglädje för mig. Eller någon av mina skrivkurser på Färgargården i Eringsboda.

Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!