Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 28 oktober 2022

Böcker till Halloween

Böcker till Halloween

Vad är det egentligen som gör att vissa av oss älskar skräck och att bli skrämda? Förr slukade jag skräckfilmer och rysare. Numera tycker jag de är lite för blodiga och hemska. Däremot tycker jag om att skriva skrämmande böcker. När det nu är Halloween, en amerikansk högtid jag inte firar, men har förstått att många tycker om, känns det passande att tipsa om några av mina bloddrypande, skrämmande böcker.

Svarta Döden

Det är Pestens år 1348 i Florens. Pesten utplånar allt i sin väg och lämnar byar och städer öde. Det är en ohygglig katastrof som drabbar Europa.

Theo och Ramona förflyttas i tiden och hamnar mitt i den pestsjuka staden. Där träffar de Minette som bär på en stor hemlighet. När hon till slut avslöjar den för Theo och Ramona, är det något så fruktansvärt att de knappt tror att det är sant. De inser att de måste ta sig därifrån så fort de kan. Deras flykt gör att de till slut står öga mot öga med Svarta Döden.

Det här är ett omslag som fångar barn från 6 år och vuxna män. En skrämmande berättelse som inte går att lägga ifrån sig, eller vad säger läsarna?

"Jag har läst Svarta döden med 4:or och 5:or, dom älskade den! Vi lärde oss om Medeltiden, ökade läsförståelsen och höjde läsnivån."  Paula Stråhed

"...Griper tag i läsaren, som inte kan låta bli att bry sig om personerna och om hur de ska klara sig... Svarta Döden är den bästa av de sex böckerna om Theo och Ramona." BTJ, lektör Thomas Storn.

"Det märks att Kimselius gjort en omfattande research inför den här boken vilket gör att miljöer och händelser känns obehagligt trovärdiga. Språket flyter fint och spänningen hålls på topp genom boken. Liksom tidigare böcker av Kimselius kommer säkert också denna bok att lånas ut flitigt." Biblioteket i Focus, Bibliotekarie Ulrika Thorbjörnsson.

"Kim Kimselius gör ingen läsare besviken... Man kan inte lägga den ifrån sig." Blekinge Läns Tidning, Hanna Josefsson.

Döden på Island

Ramona visste att det hon tänkte göra var fel, ändå kunde hon inte låta bli. Hon hade längtat efter att besöka Island.

Boken om Island låg där. Ramona grep tag i den. Genast blev hon yr och omgivningen suddig. En ny tidsresa hade påbörjats.

I nästa sekund befann hon sig tillsammans med sina vänner på en karg, blåsig sandstrand. Aldrig hade Ramona kunnat ana all den ondska och död tidsresan skulle föra med sig.

Den här boken fick en av mina största, vuxna fans att tänka "hur ska Kim reda ut det här?". I den här boken tar jag med läsaren på en resa genom Islands skrämmande historia med döden hela tiden närvarande.

Några läsarord om boken:

”Att åka till Island låter spännande - och vad är bättre än en bok när man inte vill vänta tills det blir möjligt?! Dessutom blir det mer resa av än jag själv skulle kunna - nämligen tidsresor! En lovande inledning: "Ramona visste att det hon var på väg att göra var helt fel..." Efter de raderna måste jag naturligtvis läsa vidare - vare sig jag hade tid eller inte. Och så fortsatte det. Mot slutet av kapitlet förstår man att Pluto - den älskade hunden - inte borde ha följt med. Ifall något oförutsett skulle inträffa. Det där med oförutsett och Pluto höll sig igenom hela boken. Och jag ville inte lägga den ifrån mig innan jag visste hur det gick med just Pluto. För hoppet är det sista som sviker. Trots allt. Från den ena tidsåldern till den andra följer jag det krympande gänget - och bland smittor, hot och andra kusligheter undrar jag om vänskapen... ska den bestå? Ska de klara sig? Trots allt? Ja, frågorna hopar sig och jag vill ha svar. Så jag vänder och vänder och vänder blad efter blad. Och till slut lägger jag suckande ner boken. Ja, det var ett bra slut. Trots allt!” Madeleine Blomberg

"Kim M. Kimselius Mästare på cliffhangers!...Spänningen, miljön, relationerna och alla grymt välplacerade cliffhangers gör att jag definitivt rekommenderar den här boken." Jenny Forsberg

"Jag har precis läst ut Döden på Island! Den va jättebra och ganska sorglig. Och efter lite gråtande så insåg jag att man ska ta vara på livet, för man lever bara en gång. Och när kommer nästa bok? Jag längtar tills den kommer ut! Kram Wilda."

"Har just läst klart Döden på Island och Det osynliga folket på Island, och tycker att de är två av de bästa böckerna i serien så här långt (och det kommer från någon som älskar alla böckerna i Theo och Ramona-serien)! Fast det är förstås svårt att slå Tillbaka till Pompeji." Wattpad/Fish-out-of-Water-5

"En resa genom tid och rum i den isländska historien som bjuder på många oväntade vändningar. Både folk och miljöer får liv och färg genom Kims berättelse och det dramatiska isländska landskapet kommer till sin fulla rätt. Det är med skräckblandad förtjusning man vänder blad och läser vidare." Ingela Svensson


Spöket på Stora Mossen

Meya och hennes vänner brukar träffas vid kanten av Stora Mossen för att berätta spökhistorier. En kväll hör de ett förskräckligt skri från mossen och alla rusar hastigt hem, skrämda av ljudet.

Av sin pappa får Meya höra talas om spöket på mossen. Tillsammans med sina vänner bestämmer hon sig för att ta reda på om det verkligen finns ett spöke.

Av misstag blir hon ensam i mörkret och hör återigen ljudet. Som den detektiv hon är, låter hon sig inte skrämmas, utan ger sig på jakt för att hitta spöket. Då råkar hon ut för något som är ännu mer skrämmande än spöken.

Den här boken skrev jag när jag var 12 år. Berättelsen handlar om mig och min hund. Spöket på Stora Mossen följde med mig genom hela min barndom, eftersom jag bodde på kanten av just Stora Mossen utanför Göteborg. Berättelsen som Meya får höra, är den berättelse min pappa talade om för mig. Till slut var jag tvungen att skriva av mig allt det hemska och visst kunde jag skriva redan som 12-åring, eller vad tycker läsarna?

"Gud vad bra den var! Det var så jag blev spökrädd och det har jag inte varit på väldigt många år. Boken hade en väldigt bra fart, sidorna bara flög framför ögonen. Ett kapitel och sen var jag fast. Det är så det ska vara när man läser en riktigt bra bok!" Christoffer van Woensel

"Har läst boken Spöket på Stora Mossen, så spännande kunde inte slita mig från boken, jätte bra! Ska läsa dina andra böcker också." Katrin Lavesson

"Kunde inte släppa boken : ) Jättespännande och bra: )" Paulina Nilsson

"Språket är medryckande och lätt att förstå, och tack vare att berättelsen är så pass spännande blir boken en riktig bladvändare." Bibliotekarien läser

"Kim Kimselius gör aldrig sina läsare besvikna! Med spännande historier, underbart språk och ett fantastiskt sinne för att intressera läsarna att själva forska vidare i de ämnen hon behandlar, ger Kim en läsupplevelse som varar betydligt länge än boken i sig. Läs Spöket på Stora Mossen och läs sedan, om du inte redan gjort det, övriga fantastiska böcker hon skrivit för läsare av alla åldrar. Kims engagerande berättarådra ger verklig läsglädje!" Författaren Bodil Mårtensson

"Har läst klart Spöket på stora mossen. Den var den bästa boken av dina som jag har läst. Den får 10 poäng av 10." Tina Gunnarsson

"Kim M. Kimselius är en av våra mest  produktiva barn- och ungdomsförfattare. Spöket på Stora Mossen är en riktigt spännande bok, en lättläst sträckläsarbok med ett roligt och unikt drag där en spökberättelse utvecklar sig till en deckarhistoria. Som läsare sitter man på helspänn hela tiden och man läser fort för att få veta hur det slutar. Boken passar både tjejer och killar åldern 9-12 år." BTJ, lektör Carole Lindström.

 

Spöket på Torpa Stenhus

Lille spöket Gustav gör vad som helst för att förändra sitt livs historia. När Theo och Ramona kommer på besök till Torpa Stenhus ser han sin chans. Även Gustav Vasa är på besök på slottet för att fria till Katarina Stenbock, men hon har helt andra planer. När hon möter Ramona och Theo ser hon ett sätt att klara sig ifrån äktenskapet med den 40 år äldre kungen.

Det finns fler spöken på slottet, något Ramonas kusin Robert upptäcker genom ett obehagligt möte. Det får honom att tvivla på att han någonsin ska få återse sina vänner, utan att veta att Theo och Ramona har råkat lika illa ut som han.

Den här boken berättade jag om igår i ett blogginlägg: Nu finns den populära boken Spöket på Torpa Stenhus åter i handeln. Jag älskade verkligen att skriva om lille Gustav, ett spöke som var trött på att vandra omkring i de kalla salarna. Älskar hur jag fick till slutet. Vad tror du läsarna sa om den här boken:

"Alla har vi fötts med gåvor och att Kim Kimselius blev född med gåvan att kunna förmedla historia och fantasi står helt klart och att Kim älskar att skriva går inte att missförstå. Jag älskar själv att skriva men kommer inte i närheten av hennes sätt att förmedla. Spöket på Torpa stenhus riktar sig kanske mestadels till barn och tonåringar men även vuxna kan faktiskt ta del av den. Jag fann boken mycket intressant. När jag var barn så var historia något av det tråkigaste jag visste. Men idag som vuxen finner jag det mycket intressant.Kim är superduktig på att fläta ihop historia med fantasi. Detta är en spännande spökhistoria som tar med dig på ett litet äventyr i en borg fylld med fakta och sägner. Här möter du bland annat Gustav Vasa och hans 40-åriga yngre hustru. Den grå frun och inte mindre än lille Gustav.Jag älskar de detaljrika beskrivningar som Kim har gjort när det gäller både miljö och personer. I boken finns det fakta om borgen och dess personer samt fotografier och det gör att jag på ett lätt sätt kan följa Ramona och Theos vandring på ett sätt som om jag själv vore där på plats. Jag vill till Torpa stenhus själv och se med egna ögon och höra med egna öron om historien om dessa människor som dessa väggar undangömmer." Sjubarnsmamman Elisabeth Andersson

"Om du tycker om svensk historia, eller bara älskar Kim M Kimselius underbara böcker, kan jag rekommendera den nya boken Spöket på Torpa Stenhus. Theo, Ramona och Ramonas kusin Robert är på besök på den gamla borgen Torpa Stenhus. Fascinerat lyssnar de till guidens berättelser och iakttar de vackra sakerna i de stora salarna.Vad de inte vet, är att någon följer efter dem. Det lilla spöket Gustav har tröttnat på sin odödliga tillvaro. Nu har han utsett Ramona till att hjälpa honom. Det får omtumlande konsekvenser för dem alla. Kim beskriver platsen på ett oerhört fängslande sätt, och lär samtidigt mig som läsare om historiska skeenden som jag tidigare inte varit så insatt i. Och dessutom blir jag sugen på att själv besöka Torpa Stenhus ☺En fantastisk bok. Läs den!" Författaren Karin Sallander

"Det är så lätt att leva sig in i Kims böcker, de detaljrika miljöbeskrivningarna och starka karaktärerna får mig att tro att jag är med och upplever allt som jag läser om. Och visst får man en och annan kall kåre längs ryggraden under berättelsens gång." Ingela Svensson

"Jag har läst den 2 gånger, en gång för mig själv och en gång som högläsning för 11-åring.Båda gångerna imponeras jag av detaljrikedomen och det goda förarbetet för att placera berättelsen i denna historiska miljö. Jag blir riktigt sugen på att åka och besöka Torpa Stenhus.Att bokens spöken bygger på riktiga historier gör boken extra spännande, och att det finns en tidspress för att spökena och ungdomarna ska klara sig ökar spänningen. Beskrivningen av hur livet kunde te sig för länge sedan på Torpa Stenhus är spännande och lite skrämmande i sig.Det är inte bara en spökhistoria utan också en historielektion, som pågår genom hela boken, och förstärks av bilderna i slutet av boken. Jag gillar att det är 2 olika mysterier som flätas ihop. 11-åringen hade inga problem med att följa med i de parallella berättelserna.Jag ger boken 5 av 5 i betyg med motivering: 1. 2 spökhistorier i en. 2. Boken håller läsaren engagerad hela tiden och man vill veta hur det går för spöken och ungdomarna. 3. Bra med korta kapitel – lämpade sig bra för högläsning. 4. Detaljrikedomen i miljöer och händelser som gör det lätt att leva sig in i historien" Marie Wike

Känns det som tillräckligt skrämmande Halloweenböcker för dig? Kika in på min hemsida www.kimselius.se för att hitta mer läskiga, spännande, lärorika böcker som är svåra att lägga ifrån sig.

Hör av dig när du har läst någon av böckerna och berätta vad just DU tyckte om boken!

Blev du nyfiken på böckerna? Fråga efter de hos din bokhandlare eller ditt bibliotek, annars finns de på nätet.
 

Kramisar Kim

Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius  

Vill du utvecklas i skrivandet har du möjlighet att gå distanskurs Hitta glädje i skrivandet, distanskurs Skriv om ditt liv samt Fortsättningskurs Skrivglädje för mig. Eller någon av mina skrivkurser på Färgargården i Eringsboda.

Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!