Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 18 november 2009

Kimselius är på besök hos Jultomten i Rovaniemi Finland, sjätte dagen

Idag har jag varit och hälsat på Jultomten i Rovaniemi. Jag fick en jättefin julklapp: En dvd med mitt möte med jultomten och en dvd av tomtens hus, samt denna fina bild. TACK! Dessutom lovade han att det stora röda paketet i högen var till mig. Ska bli spännande att se om det kommer på julafton 18.00 som han lovade...




Men dagen började långt tidigare på Lyseonpuiston lukio i Rovaniemi.

Där var det först morgonsamling inför skolans 900 (eller var det 800) elever. Där presenterades jag innan dagens händelser togs upp.








Därefter var det full fart. Fyra lektioner med mycket duktiga elever som förstod vad jag sa.












Jag gestikulerar alltid med händerna och lever mig in i berättelsen. En del bilder blir väldigt suddiga på grund av detta. Men här är en bild i rörelse där ögonblicket frusits.
















Sedan blev jag avtackad med presenter. "Julklappar" redan innan mitt besök hos jultomten. Mycket glad blev jag och överraskad. Den fina kassen kom till användning direkt för att stoppa de övriga presenterna.









Nu har vi kommit till Jultomtens boplats vid Polarcirkeln. Här finns gott om hus, jultomtens postkontor, där man kan köpa jultomtevykort och få jultomtens egen poststämpel på kortet.










Jag tyckte speciellt om ljuset som vandrade upp och ned i grannarna, det var ett blåaktigt, lite spökligt ljus. På bilden har jag även lyckats fånga en ängel, ser ni henne? Som ni förstår var det här en magisk plats.









Här en något suddig bild av jultomtens hus. Där inne finns en klocka som gör att jultomten kan befinna sig på alla platser över hela världen samtidigt. En JÄTTESTOR klocka som man gick runt, runt och runt och uppför innan man kom in i tomtens innersta kammare.








Överallt var det fantastiska ljus och färger. Här är jultomtens hus i närbild.












Den suddiga bilden förstärker bara känslan av magin på platsen och gör färgerna ännu starkare.












Det var många färggranna granar över hela området och en gnutta julstämning kom över mig. Plötsligt kände jag mig som ett förväntansfullt, om än stort, barn. Det här var jättekul!










Här finns jultomtens souvenirbutik. Om man nu inte förlitar sig på att han kommer med julklappar kan man köpa egna.







Jultomten tog en liten tupplur när vi kom och vi fick snällt ställa oss och vänta. Annars riskerade vi att bli utan julklappar.







Jultomten vinkar välkommen in och dörrarna öppnas. Från och med nu fick inga mer foton tas. En proffsfotograf fanns som tog alla kort och filmer av mitt besök hos tomten. Till exempel bilden överst i det här blogginlägget.





Tomtenissarna var fullt sysselsatta med alla julbestyren i butiken. Detta är jultomtens egna postkontor. Härifrån skickade jag en hälsning till min 86-åriga pappa som älskar att få vykort från alla spännande platser jag besöker. Han blir nog förvånad när han får ett ifrån jultomten...

Därefter bar det tillbaka till hotellet. Pertii hade varit snäll och kört mig till och från jultomten och Pertii såg även till att jag fick den fina julklappen med mig hem...

Nu ska jag sätta mig och skriva lite mer på min "Kimberlie - Ett nytt liv". Snart klar!

Imorgon väntar ännu en intensiv föreläsningsdag här i Rovaniemi, sista föreläsningsdagen. På fredag åker jag hem. Flyget går som planerat och jag hoppas att de stormvindar som yr över Sverige inte har hunnit hit tills dess.

Vi hörs snart igen!

Första dagen i Finland, föreläsningsresa Helsingfors 
Andra dagen i Finland, föreläsningsresa Helsingfors 
Tredje dagen i Finland, Rovaniemi 
Fjärde dagen i Finland, Rovaniemi 
Femte dagen i Finland, Rovaniemi, Idrottens Hus 
Sjätte dagen i Finland, Rovaniemi, besök hos tomten 
Sjunde dagen i Finland, Rovaniemi

  Här kan du läsa fler inlägg om mina researchresor.

Kramisar från Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!


Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här 

Jag med några av mina 23 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!