Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 17 april 2010

Vulkanförfattaren Kim M. Kimselius

















Fick ett nytt namn av Radio igår "Vulkanförfattaren". Jag antar att det beror på att jag har skrivit boken "Tillbaka till Pompeji" om vulkanubrott som förintade staden, eller kanske det är för att de på radio tycker att jag "sprutar" ur mig böcker... Eller så beror det på att jag pratade så mycket om vulkaner igår när jag lagade mat i radio.

Vulkaner är skrämmande och jag följer med spänning och oro händelserna på Island. Läser att folk betalar 38-50.000 för en taxiresa för att ta sig hem, eller till sitt resmål. Ett par var smarta, de köpte en bil för 4.500 som de körde hem med.

Alla talar om de "strandade" flygresenärerna, men det talas väldigt lite om de drabbade på Island. Islänningarna måste gå ifrån sina hem, sina gårdar och riskerar att deras djur dör. Flygresenärerna kommer kanske bara inte hem just nu, eller till sin semester, men de har ett liv som väntar på dem. Det är mer än vad vissa islänningar har, om allt går riktigt riktigt illa och Katla vaknar också.

Just nu är himlen svart av sot över delar av Island, och ett fint lager aska sprider sig över allt hos dem som bor i närheten av vulkanen. Dagsljuset försvinner i askmolnet och det blir natt, här ser vi fortfarande solen och anar inte ens att det finns ett askmoln där uppe i luften, långt ovanför oss. Vad händer om Katla vaknar, det sägs vara dags nu för det var 92 år sedan Katla hade utbrott senast, 1918.

När jag var på Island berättade mina värdar att när Hekla hade utbrott gick folk man ur huse i Reyjkjavik för att se på utbrottet. När de berättade historien om hur vägarna blev igenkorkade och hur folk inte kunde ta sig hem på kvällen, så lät det mest som ett spännande äventyr, en utflykt, en gemytlig tillställning.

Det som händer på Island nu är något helt annat än en trevlig utflyktsmöjlighet, även om Island hade många nya turister när vulkanen just hade haft utbrott. Flygbolagen sänkte priserna till Island och hotellen närmast vulkanen blev fullbokade. En siffra på 25.000 besökare direkt efter utbrottet har nämnts för mig.

Här är lite bilder från vulkanutbrottet: KLICKA HÄR

Aftonbladet har hela tiden nya uppdateringar om vulkanutbrottet KLICKA HÄR

Så har även Expressen KLICKA HÄR

Här kan ni se själva vulkanutbrottet på film: KLICKA HÄR

På den här länken kan du se alla flygningar: KLICKA HÄR

Här kan du se mina filmklipp från Island före vulkanutbrottet KLICKA HÄR

Här är bilder på askmolnet över Eyjafjallajökull KLICKA HÄR

Här kan du läsa min blogg från Island och se mina Islandsbilder KLICKA HÄR Det finns totalt 8 inlägg från Island, se rubrikerna.

Här kan du se filmtrailer för min bok "Tillbaka till Pompeji" KLICKA HÄR

Vill du veta mer om min bok "Tillbaka till Pompeji" som gav mig namnet "Vulkanförfattaren" kan du KLICKA HÄR. På den länken kan du även ser fler bilder på gipsavtrycken av människor och djur som dog under vulkanutbrottet som förintade staden Pompeji. Du kan "bläddra i boken" och läsa några kapitel från Smakprov.

För mig känns det overkligt att vulkanutbrottet har hänt och håller på just nu, och drabbar alla oss här i Europa. Eftersom jag har skrivit både "Tillbaka till Pompeji" och "Theos Pompeji" (KLICKA HÄR) och levt med vulkanutbrott dygnet om under arbetet, i fantasin vill säga, så känns det overkligt att det nu verkligen händer på riktigt . Visst har det hänt tidigare, men då har det varit så långt bort att det också mest har känts som fantasi. Men nu är det faktiskt sant. Jag vet att invånarna på Island är mer förberedda än invånarna i staden Pompeji var, ändå känner jag deltagande och oro för dem, eftersom jag vet hur illa det kan gå när det går riktigt illa... Nu är det inte fantasi längre, nu är det verklighet!

Här kan du läsa fler inlägg om mina researchresor.

Kramisar från "vulkanförfattaren" Kim KLICKA HÄR för att se artikeln där jag får namnet "Vulkanförfattaren.

2 kommentarer:

  1. Bästa Vulkanförfattare :) .... tack för all info om Island! Kommer alltid att tänka på dig som vulkanförfattare i fortsättningen.

    SvaraRadera
  2. Hej Eva
    Visst var det ett roligt namn de gav mig på radio?! Kan inte annat än skratta åt det och ha lite kul med det. Har du läst min bok "Tillbaka till Pompeji" ännu? Tror att det var en av de böcker du fick i paketet. Tack för din roliga kommentar. Kramisar Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!