Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 7 juni 2011

Gästberättare: Helvetets Slott


Våren har varit intensiv med många föreläsningar och jag har arbetat mycket med skrivprocessen hos klasserna. Eleverna har varit flitiga och det har kommit ett tjockt kuvert från Brännaregårdsskolan i Olofström.

Oj, vad många fina berättelser! Det var mycket svårt att välja vinnare. Egentligen förtjänar varenda elev att vinna, för det enorma arbete de har lagt ned på sina berättelser. Men det kan bara vara en vinnare och jag har valt Mathias Andersson berättelse.

Helvetets Slott
Kapitel 1
"Det är träningsdags", ropade Emilys mamma.

Emily flög nerför trappan och ut i trädgården. Det är år 600 e.Kr. Emily och hennes familj är häxor. Emily är 13 år och är inte så bra på att trolla. Emilys mamma heter Anna och tränar Emily varje dag. Men idag hände något underligt. Anna sa att Emily skulle träna på att få saker att försvinna. Det gick bra i början, men sjunde gången gick det fel. Emily skulle få en groda att försvinna. Men istället försvann hon själv.

Kapitel 2
Emily vaknar upp i något konstigt rött brinnande ställe. Hon ser alla saker hon tränade på. Hon ser något rött och djävulen kommer fram.

"Hejsan lilla flicka", sa djävulen."Dig har jag inte sett förut."
Emily sa inget.
"Kom! Följ med mig till mitt slott", sa djävulen.
Emily gjorde som han sa och följde honom. När de väl var framme så fängslade djävulen Emily.
"Hahaha!" skrattade djävulen. "Du kommer att dö här nere! Den enda vägen ut är genom portalen bakom min tron", sa djävulen.
Djävulen sprang till matsalen och åt. Emily visste inte vad hon skulle göra. Då såg hon att nycklarna till cellen hängde på väggen. Hon minns att hon hade fått sin tama fågel att försvinna. Hon visslade och fågeln kom. Hon sa åt den att hämta nycklarna.

Kapitel 3
Fågeln kom tillbaka med nycklarna. Emily öppnade cellen och gick ut. Hon smög in i matsalen och såg tronen. Djävulen satt i den. Hon såg portalen ovanför tronen. Hon smög förbi djävulen och var bakom tronen. Men portalen var för högt upp för att hoppa. Hon sa en formel tyst för sig själv och flög upp till portalen. Hon kom tillbaka till sin egen värld. Hennes mamma sprang ut och kramade henne.


Nå, vad tyckte du om berättelsen? Själv tycker jag att den är mycket annorlunda och fantasifull, därför fick Mathias från Brännaregårdsskolan i Olofström bli Gästberättare här hos mig idag.

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst.

4 kommentarer:

  1. Jättebra skrivet Mathias!!! Hur spännande som helst!
    Häftig bild som illustrerar berättelsen!

    SvaraRadera
  2. Hej Ingrid
    Ja, jag tyckte också om den här berättelsen.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Vad glad jag blev att jag vann :D Trodde aldrig att jag skulle göra det! Ska börja läsa det glmba kriget nu! tack så jätte mycket kim! /Mathias

    SvaraRadera
  4. Hej Mathias
    Det var helt din egen förtjänst att du vann, eftersom du hade skrivit en bra berättelse! Roligt att du blev glad för boken! Fortsätt skriv! Såg du att franziengland hade kommenterat här i kommentarer och tyckte om din berättelse? Fortsätt skriv, du har en otrolig fantasi och förmåga att fånga läsaren! Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!