Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 16 december 2012

Vikten av att röra sig när man skriver

När man är i ett skrivarflöde är det lätt att glömma av att röra sig. Minns en gång när jag satt på hotell i Kuopio, Finland och skriv min bok Kinesiska Draken. Jag hade varit iväg och föreläst under förmiddagen fram till 14.00. Tog en timmas promenad och gick till hotellet där jag satte mig och började skriva, för hand i en skrivbok.

Det var ett litet rum, nära till allting, vattenkokare på skrivbordet. Jag drack den ena koppen te efter den andra medan orden flödade ned på papperet. Till slut värkte det i hela kroppen. Givetvis behövde jag gå på toa också! Jag upptäckte att jag hade suttit i SEX timmar och skrivit i ett sträck, i en obekväm, hård pinnstol, med en arbetsställning som inte var den allra bästa.

Då kan man tala om att försvinna bort i berättelsen.

Har fortfarande samma flöde och försvinner bort, men inom mig har jag en klocka som talar om att det är dags att resa mig och röra på mig, både för kroppen och för inspirationen.

Ibland går jag ut och går en runda på tomten (vi har två tunnland inhägnad mark) med hundarna. Ibland går jag bara runt i huset. Men för det mesta ställer jag mig på den lilla, minimala trappmaskin jag fick av mina föräldrar för många år sedan. Det är bara två trampor, med gummiband fäst vid bottenplattan. På så sätt kan jag både trampa upp och ned och träna armarna. När jag är inne i ett intensivt skrivarskede brukar jag resa mig upp ofta, ställa mig på trappmaskinen och tänka ut nästa mening.

På så sätt slipper jag värk i kroppen, och får extra mycket energi att orka arbeta så långa arbetsdagar som jag gör.

Därför är det extra viktigt att du tänker på att röra dig när du skriver, även om du är inne i ett skrivarflöde. Rörelse ger energi, som i sin tur ger fler ord!

Lycka till!

Kramisar Kim

Vinn en signerad bok  (Välj fritt bland mina utkomna böcker.) Läs mer om Kinesiska Draken.

Det skulle vara roligt om du berättade vad du tycker om det du just har läst. Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Tycker du att mina böcker låter intressanta finns de att köpa här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!