Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 22 oktober 2013

Föreläsningar i Islands undersköna natur

Ja, då var det näst sista föreläsningsdagen på Island. Fyra föreläsningar, flera olika skolor. Här är jag på väg till den första föreläsningen.
Det gick inte att se sig mätt på omgivningarna, bergen som skiftade i färger, ibland låg det mera snö på dem än dagen innan. På morgonen kunde det vara kallt, för att senare på dagen bli +15 grader. I tidigare inlägg har jag visat att det var norrsken första kvällen i Akureyri.

Utsikt från ett klassrum. 

Den här unge mannen hade nyligen flyttat till Island från Sverige. Han började självmant översätta min svenska till Isländska och alla var djupt imponerade, även jag och läraren.

Jag skulle ha svårt att arbeta om jag hade den här utsikten utanför mitt fönster...

Föreläsningsdagen är slut och jag ska ut på nya äventyr. Eleverna har ännu några timmar kvar i skolan.

Eftersom det inte var långt till hotellet tog jag en promenad från skolan, efter att ha blivit visad vägen. Jag njöt för fullt när jag gick i nedförsbacken, omgärdad av alla höstfärger och den krispigt kyliga luften.

Den här kyrkan låg mitt i Akureyri. Tyvärr blev det aldrig någon tid över för att gå in i kyrkan. Synd för kyrkan i Akureyri har fantastiskt altarfönster.


Här står jag på toppen av trappan, Akureyri breder ut sig nedanför mig och mitt hotell ligger till höger i bild.

Det är 112 trappsteg från botten upp till kyrkan. Efter den underbara promenaden hem från skolan, sa jag att jag kunde gå även nästa dag, glömsk av att den promenaden innebar att jag skulle vandra uppför hela tiden... Det gick bra, även om det tog lite längre tid än att gå hemåt.


Mittemot mitt hotell låg bokhandeln, bättre kunde jag inte bo. Här hittade jag genast min nya bok Töfrasverdid på bästa skyltplats inuti butiken.

Här fanns även tre av de andra översatta titlarna, Giljotinen/Fallöxin, Tillbaka till Pompeji/Aftur til Pompei och Jag är ingen häxa/Eg er ikke norn. Det var endast Faraos förbannelse som saknades av de isländska översättningarna, Riddarsvärdet/Töfrasverdid stod på annan plats..

En bokhandel på Island är inte alls som de vi är vana vid hemifrån. Det är som en blandning av bokhandel, bibliotek, kaffe och souvenirbutik. Jag älskar isländska bokhandlare. Varje dag skyndade jag in i bokhandeln, kikade som hastigast på min egen bok, sedan strosade jag omkring och bara njöt av att vara bland folk som satt och arbetade, fikade, pratade, läste och hade det bra.


Här ser du bokhandeln från utsidan.



Även detta hus låg vid hotellet. Det innehöll en restaurang som hade en fantastiskt god fisk. Skulle kunna åka tillbaka till Akureyri bara för att äta där igen!
Ja, då var även denna dag till ända. Var inte orolig, det kommer fler Islandsinlägg, för jag har mycket mer att visa dig och berätta! Nästa gång tar jag dig med till Myvatn och de heta källorna, dit jag reste senare den här dagen.


Här kan du se mina tidigare inlägg om Island:
Island 2013
(Min bok Riddarsvärdet/Töfrasverdid släpptes den 14 oktober och låg på 6 plats på topplistan den 18 oktober)

Island är en magisk plats som väcker fantasin!
Akureyri på Island är en fantastisk plats!


Island 2009
(Då blev min bok Tillbaka till Pompeji/Aftur til Pompei utsedd som en av årets bästa utländska ungdomsböcker på Island)

Kimselius är på väg till Island 
Första dagen på Island 
Andra dagen på Island besöker jag bland annat Pingvellir 
Tredje dagen på Island har jag en nära-döden-upplevelse 
Fjärde dagen på Island Selfoss och mycket mer  
Femte dagen på Island Reykjavik 
Sjätte dagen på Island Golden Circle 



Kramisar Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. 
Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!