Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 8 november 2015

Boktips Drakhjärta och Hamnskiftare av Jerker Hultén


Drakhjärta och Hamnskiftare av Jerker Hulten


"Med darrande händer lyfte han staven mot den grådisiga himlen utanför fönstret. Det bleka ljuset spelade över runorna som var ingraverade längs med dess sida och de tycktes komma till liv framför hans ögon, glödande och slingrande över den blanka ytan. Det var runor av ett mycket gammalt språk, laddade med trolldom mörkare och mer kraftfull än någon annan i Nordanländerna, runor precis som de som täckte hans egen kala hjässa och ansikte." 

När jag läser prologen tänker jag "så här bra vill jag skriva".

Efter den inledningen var jag fast och slukade boken.

Jerker bygger skickligt upp spänningen genom hela boken. Miljöskildringarna tar mig med till alla platser författaren beskriver.

Jag älskar de oväntade vändningarna och hur Albin leker med sin nya förmåga när han upptäcker att han är Hamnskiftare. Ibland under läsningen önskade jag att jag också hade förmågan att skifta gestalt när det passade. Det känns som om allt är fullt möjligt, även om Albin skiftar från noshörning till fluga. Något som är mycket användbart när han ska bekämpa ondskan som tagit makten över landet.

Tillsammans med sin syster Vera är de ett ovanligt syskonpar. I början av boken går Vera vilse och räddas av en liten drake. Utan att tänka sig för bjuder Vera in draken och hans familj att komma och bo i deras borg. Där finns ju plats för alla, tänker Vera.

Det är med denna handling allt startar. Alla tycker inte om drakarna, många är rädda för dem och det finns personer som vill lägga beslag på drakarna för egen del.

När Vera upptäcker att även hon har en unik förmåga, blir jag lite avundsjuk. Jag är där, i berättelsen, tillsammans med Vera och Albin och jag vill också ha en unik förmåga och få möjlighet att umgås med drakar.

Magin skimrar mellan raderna. Börjar du läsa har du svårt att sluta! Det här är fantasy när den är som bäst! En bok jag varmt rekommenderar dig att läsa. Nu kastar jag mig över nästa del i berättelsen om Albin och Vera.

Ett stort plus för det magiska bokomslaget som lockar till läsning.

Jag har fått en ny favoritförfattare: Jerker Hultén.



Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!